České dráhy se pokouší pro své cestující maximálně zpříjemňovat cestu, například Wi-Fi je tak ve vlacích společnosti stále dostupnější. Dopravce se loni mimo to zaměřil také na možnosti občerstvení cestujících a celkově proběhlo několik menších změn, které pro zákazníky společnosti znamenají pohodlnější cestování.
Během prosince dokončily České dráhy instalaci Wi-Fi palubní sítě do všech motorových jednotek Regionova, ve kterých tuto službu požadují objednavatelé drážní dopravy. Snadný přístup k internetu tak denně nabízí několik tisíc spojů národního dopravce od mezistátních vlaků po vedlejší regionální dráhy, uvádí tisková zpráva společnosti ČD.
Během roku 2023 by navíc mělo dojít k plošnému rozšíření služby Wi-Fi na elektrifikovaných tratích na Vysočině a v Olomouckém kraji díky nasazení nových elektrických jednotek RegioPanter.
„Jezdím vlakem poměrně pravidelně. Jsem samozřejmě rád, že se mohu kdykoli připojit na internet. Stabilita připojení je někdy špatná, na to člověk musí bohužel myslet. Jinak ale využívám internet ve vlaku běžně na práci i sledování filmů,“ říká pro Přehledně24 jeden z cestujících.
Celková modernizace
Wi-Fi není tím jediným, na co se v oblasti využití moderních technologií České dráhy v nedávné době zaměřily. Pro cestující se například před časem spustila možnost hodnocení cesty v případě, že si zakoupili jízdenku online. Dopravce má tak okamžitou zpětnou vazbu.
„Čísla ukazují, že každý desátý Čech má v mobilu naši aplikaci Můj vlak a že podíl online odbavených cestujících stále stoupá. Aby tento trend pokračoval dál a dosáhli jsme toho, že minimálně polovinu všech jízdních dokladů prodáme online, přicházíme s novinkami, které elektronické odbavení ještě více zjednoduší a zatraktivní,“ píše se na stránkách ministerstva dopravy.
Minibary mají úspěch, v přeplněných vlacích ale překáží
Dalším způsobem, jak cestujícím zpříjemnit cestování, jsou minibary. Ty v loňském roce obsloužily podle tiskové zprávy více než milion cestujících. „K nejoblíbenějším položkám patří káva a další teplé nápoje, které stevardi našich minibarů nabízejí od symbolických 15 korun,“ popisuje Jiří Ješeta, náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.
Ačkoli podle oficiálních dat jsou minibary velmi oblíbené, mnoho cestujících je se službami nespokojeno. A to především z jednoho důvodu. „Bohužel se nejčastěji stevard s vozíkem objeví obvykle ve chvíli, kdy je vlak přeplněný a nedá se v něm ani hnout. Cestující v uličce pak opravdu nemají moc možností, kam se uhnout,“ stěžuje si například pro Přehledně24 jeden z cestujících.
„Nikdy jsem si nic neobjednal, na druhou stranu několikrát jsem byl svědkem toho, že někdo jiný si kávu nebo nějakou sušenku koupil. Ceny mi nepřijdou vysoké a očividně se služba využívá. Jen občas v přeplněných vlacích prodavač s vozíkem překáží,“ souhlasí s ním další.
České dráhy se i nadále snaží modernizovat spoje a připravit pro cestující co nejvíce možností, jak jim zpříjemnit cestu. V jednom se ale většina našich respondentů shodla: s příjezdem na čas mají vlaky stále velký problém. „Že je ve vlaku Wi-Fi, nebo že si můžu koupit kávu, je super. Je mi to ale k ničemu, když kvůli zpoždění dorazím pozdě do práce,“ říká například jeden ze zákazníků společnosti.
Zdroj: České dráhy, Přehledně24, Ministerstvo dopravy ČR
Autor: Šárka Cvrkalová