Český statistický úřad zveřejnil data o dopadu pandemie na kulturu v roce 2020. Velký boom v návratu diváků však nenastal ani v roce 2022

od Soňa Jiroutová
2 minuty čtení
Kultura v Pandemii
Zdroj: Shutterstock

Po lockdownech spojených s pandemií onemocnění covid-19 očekávala kulturní sféra velký boom v návratnosti diváků. Kultura tento boom velmi potřebovala, protože propady příjmů byly obrovské a bylo třeba nahradit ztráty. Hospodaření kultury v roce 2020 vykázalo dle Českého statistického úřadu (ČSÚ) schodek 6,6 miliard korun. I proto se očekávalo, že lidé budou zrušení restrikcí slavit návraty do divadel, kin či na koncerty.

Optimistický scénář však nenastal, protože pandemii nahradil velký růst cen potravin, energií i nákladů na bydlení. Lidé tedy namísto cesty za kulturou sedí doma a šetří peníze.

Propad v návštěvnosti o více než polovinu

V roce 2020, který byl prvním rokem epidemie covid-19, se meziroční návštěvnost kulturních zařízení snížila o 55 %. Na tomto propadu měly největší vliv vládní opatření a celosvětové snížení cestovního ruchu.

Dle ČSÚ se tento propad týkal zejména historických památek, knihoven, kin, výstav, koncertů, festivalů a divadel.

„Zejména scénické umění a oblast kulturního dědictví, tedy divadla, muzea, galerie či hudební soubory, ale i knihovny zaznamenaly nemalé ztráty. Naopak jiná odvětví, jako tisk, média, reklama nebo architektura, byla i v období pandemie zisková,“ uvedla Markéta Pištorová z odboru statistik rozvoje společnosti ČSÚ.

„Ztížené podmínky roku 2020 odráží vývoj tržeb za vlastní výkony, které se meziročně celkově snížily o 20,6 miliardy Kč, tedy o 9,3 procenta. Zatímco v tradiční kultuře pokles dosáhl téměř 25 procent, v kulturních a kreativních odvětvích jen sedm procent,“ uvádí ČSÚ.

Kromě finančních ztrát však kultura utrpěla i nemateriální ztráty, jako je ztráta kontaktu s diváky či kontinuita některých akcí.

Závěrečnou zprávu o dopadech pandemie na kulturu v roce 2020 si můžete přečíst na webových stránkách ČSÚ.

Divadla trpí nadále, najdou se ale i výjimky

Návrat se nekonal ani do nejoblíbenějších divadel. Jedním z nich je například brněnská Husa na provázku. „Vnímáme, že vlivem pandemie a válečného konfliktu na Ukrajině dochází k proměnám diváckých zvyklostí. Naši diváci nyní kupují vstupenky spíše na poslední chvíli, neplánují tolik s předstihem, jednají spíše impulzivně,“ uvedla pro CNN Prima NEWS Barbora Olšanová, tisková mluvčí divadla.

„Zjevně také více zvažují, zda vůbec peníze do kulturního zážitku investují a vyrazí do divadla nebo budou šetřit. To přičítáme také neustále se zvyšujícím cenám za energie. Aktuálně očekáváme 10% pokles tržeb oproti době před pandemií,“ doplnila Olšanová.

„Vždy jsem ráda chodila do divadla, ale skutečně jsem si za ty dva roky odvykla. Zatím jsem letos byla v divadle jen jednou a sál skutečně nebyl plný,“ řekla pro Přehledně24 Zita, žijící v Praze.

Festivaly a koncerty mají často stejný problém jako divadla. Kromě nižší návštěvnosti však pořadatelé řeší další velký problém, a tím je inflace. Vstupenky jsou kupovány s časovým předstihem a promítají ceny té doby. Avšak nyní přišla vysoká inflace.

Příjmy českých kin často pak často zachraňují právě české filmy, na které diváci chodí více než na zahraniční. V roce 2019 dorazilo 29 298 diváků, zatímco ve stejném čtvrtletí letos pouhých 12 092.

Zdroj: ČSÚ, CNN Prima NEWS, Český rozhlas

Autor: Soňa Jiroutová



Související články