V minulosti na českém trhu skončila řada velkých společností dodávajících energie rodinám i firmám, a to kvůli zvyšujícím se nákladům na mezinárodních trzích. Situace se ale stále nelepší, a čím dál více firem tak musí řešit problémy. Nyní končí svou činnost částečně také pražská společnost Conte spol. s.r.o.
Z oznámení na webu OTE vyplývá, že společnost přestává v Česku dodávat elektřinu veškerým svým odběratelům. Celkově 1308 zákazníků tak skončí v režimu dodavatele poslední instance. V tom se po krizi před několika měsíci ocitla řada lidí, svou činnost tehdy totiž ukončily další společnosti.
Mimo jiné tehdy překvapil i velikán Bohemia Energy, který byl na českém trhu v dodávání energií jedním z nejsilnějších článků. Bohužel kvůli komplikacím i tato firma skončila, navíc své zákazníky v mnohém zklamala svým přístupem, jednáním i problémy v komunikaci.
Firma Conte spol. s.r.o. se snaží vůči bývalým zákazníkům vycházet vstřícně a pomoci ve všech ohledech, je ale jasné, že i v tomto případě se komplikace s komunikací objeví, společnost je totiž již teď zahlcena mnoha dotazy. Ohledně ukončení dodávek plynu se prozatím nevyjádřila, dá se ale očekávat, že stejně jako u elektřiny přeruší služby i v tomto směru.
Konec dvaceti dodavatelů
Podle ČTK se Conte řadí zhruba ke dvacítce dodavatelů, kteří od loňského podzimu kvůli špatným finančním a ekonomickým podmínkám ukončili svou činnost. Kromě zmíněné Bohemia Energy se k nim řadí především menší firmy, a jejich zákazníci tak přecházejí do režimu DPI.
Některé společnosti se přitom vyrovnávají s problémy dodnes a nemají ještě ukončená veškerá vyúčtování a srovnané všechny podrobnosti s bývalými zákazníky. Lidé v DPI pak řeší komplikace s přecházením k novým dodavatelům, což je pro mnohé velmi komplikované i finančně náročné.
6 měsíců záchrany
Zatímco někteří lidé už si s režimem DPI poradili, zákazníky firmy Conte to teprve čeká. Mají nyní půl roku na to, aby od dočasného dodavatele energií přešli k novému. Dá se ale počítat s vysokými cenami a komplikovaným jednáním. Firmy přijímající nové zákazníky jsou totiž taktéž zahlceny dotazy.
„Dodavatel poslední instance (DPI) je nástrojem, který chrání spotřebitele v případě úpadku jakéhokoliv dodavatele energií. Nastupuje okamžitě a energie od něj lidé mohou odebírat nejdéle půl roku. Kdykoliv během této doby si mohou vybrat nového řádného dodavatele a přejít k němu bez jakýchkoliv omezení,“ píše se na webu OTE.
Ačkoli to ale vypadá jednoduše, ve skutečnosti jsou za vším komplikace. Bohužel se dá očekávat, že s rostoucími ekonomickými problémy bude končit čím dál více menších firem dodávajících energie, které se nedokážou s podmínkami vypořádat.
Autor: Šárka Cvrkalová