Datové schránky pro běžné občany zůstanou dobrovolné. Ministerstvo ale i nadále vyzdvihuje jejich výhody

od Šárka Cvrkalová
2 minuty čtení
notebook
Zdroj: Shutterstock

Datové schránky by pro běžné občany měly být i nadále volitelné, shodli se zástupci ministerstva vnitra. Zároveň ale nadále apelují na podnikatele, kteří si je ještě nezřídili, aby s tím příliš neotáleli. Od příštího roku budou totiž pro všechny OSVČ datovky povinné.

Datové schránky měly být automaticky zřízeny všem občanům, kteří by se například bankovní identitou poprvé přihlásili k elektronickým službám státu. To se ale nakonec rozhodlo ministerstvo změnit.

„Vláda schválila návrh ministerstva vnitra, který počítá se změnou části zákona o elektronických úkonech. Povinnost mít datovou schránku i jako fyzická osoba se do návrhu dostala na základě poslanecké iniciativy. Důvodem jejího zrušení je zachování praxe, že pro běžné občany je využívání datové schránky dobrovolné,“ uvedlo ministerstvo na svých stránkách.

Nikoho do ničeho nenutíme

Chceme, aby lidé využívali datové schránky co nejvíce. Pozitivní motivace je dle nás ale lepší než nucení. Proto ministerstvo vnitra navrhuje, aby si datovky běžní občané dál zřizovali dobrovolně,“ uvedl úřad na svém twitteru.

Podle samotného ministra vnitra Víta Rakušana jsou datovky rychlým způsobem, jak komunikovat se státem. Nikoho ale není možné do ničeho nutit, proto se rozhodl nakonec vše ponechat pro běžné občany na bázi dobrovolnosti. Uvedl to i na svém facebooku.

Pro podnikatele je datová schránka povinností. Její zřízení ale není nijak složité. Stačí zajít na kterékoli kontaktní místo Czech POINTu, obvykle bývá na každé větší poště a některých úřadech, uvádí CDR. Tam vám datovou schránku zřídí a vy následně dostanete na e-mail přihlašovací údaje a další informace.

Názory se liší

Podle některých občanů České republiky je datová schránka skvělým nástrojem, který usnadňuje komunikaci a díky kterému mají dokumenty na jednom místě. Jiným se ale nelíbí, že pro někoho je práce s internetem obecně náročná a elektronické vyřizování korespondence je v takovém případě problém.

„Datovky jsou opravdu super věc. V kombinaci s bankovní identitou prakticky nevím, co znamená chodit na úřad. Vše se dá vyřešit online z domova, komunikace probíhá v elektronické formě,“ napsal pod Rakušanův příspěvek na facebook jeden ze sledujících.

S ním ale nesouhlasí jiní. „Žertujete? V minulém týdnu mě pojišťovna obeslala dopisem, který si nemohu vyzvednout. Mám datovou schránku a víte, jak reagovali na mou upomínku? Že nemají certifikáty, takže mám smůlu. Tohle je opravdu strašný debakl. Až to bude fungovat na straně státu, pak bych teprve mluvila o efektivní komunikaci,“ ozvala se jedna z uživatelek.

„Možná by nebylo od věci lidem polopaticky vysvětlit, co to ty datové schránky jsou, jak fungují a jak můžou lidem ušetřit čas i peníze. Někdo je odmítá už toho prostého důvodu, že neví, o co vlastně jde,“ dodala další.

Zdroj: Ministerstvo vnitra ČR, Přehledně24, Facebook, Twitter, CDR

Autor: Šárka Cvrkalová



Související články