Ministerstvo zdravotnictví v současné době pracuje na úpravách hygienických podmínek pro školy. Těch je totiž málo, ačkoli žáků stále přibývá. Mnoho tříd je tak přeplněných, což není pro děti vhodné. Zásadní je tak teď především hledání nových prostorů.
Podle ministerstva místo ke změnám rozhodně je. V současné době se řeší například to, zda je třeba v každé třídě speciální osvětlení.
„Používají se také keramické tabule, takže není nutné, aby bylo v každé učebně například umyvadlo, protože dnes nepotřebujeme mazat tabuli houbou,“ cituje Česká televize poslankyni Renátu Zajíčkovou.
„Kriste pane, tohle je odbornice. Třída bez umyvadla? Se zbláznila, ne? Jakože se děcka narvou o přestávce na WC, aby si umyla ruce před jídlem? A co výtvarka, zruší se i malba? Bože, od desíti k pěti,“ komentuje situaci na facebooku například paní Dagmar.
Přísné požadavky jsou pochopitelné u mladších dětí
Ministerstvo školství plánuje zmírnit hygienické požadavky v případě starších ročníků. Tam je totiž podle resortu jistý prostor ke změnám.
„Shodli jsme se, že by se měl více zohledňovat věk dítěte. V případě předškolního a základního vzdělávání jsou přísnější požadavky pochopitelné. U starších dětí, kdy mnozí z nich již při studiu střední školy chodí i do zaměstnání, není nutné trvat například na vysokém počtu toalet nebo na přísných parametrech vztahujících se k osvětlení,“ řekla Zajíčková již v březnu Seznam Zprávám.
Ministerstvo také v současné době řeší, že by se jako školy mohly využívat některé starší budovy určené ke kolaudaci. Ne ve všech případech je to ale možné.
Podle mluvčí ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy Anety Lednové totiž například v historických budovách některé současné poměrně přísné parametry nelze splnit.
Ne všichni souhlasí
Ačkoli podle ministerstva školství je z hygienického hlediska třeba děti přerozdělovat do více tříd a shánět nové prostory, například Roman Šmucler s tímto názorem nesouhlasí.
„Nás bylo ve třídě 35 v sedmdesátých letech. Učitel neměl asistenta, byl na to sám. Celkově to mělo úroveň, že jsem neměl problém se později srovnat s kolegy z USA a Německa. Co se porouchalo?“ ptá se na twitteru.
Nás bylo ve třídě 35 v sedmdesátých letech. Učitel neměl asistenta, byl na to sám. Celkově to mělo úroveň, že jsem neměl problém se později srovnat s kolegy z USA a Německa. Co se porouchalo? https://t.co/Rwm1XveWc0
— Roman Šmucler (@smucler) April 25, 2023
Tomu ale oponuje pan Pavel, který napsal: „A na zdi visel Husák! Povinně se učila ruština! A po lese jsme běhali s igelitovými sáčky a to nás mělo ochránit proti tvrdýmu jadernýmu výbuchu! A na 1. května vybírali jenom ty nejlepší, co kde prezentovali na alegorických vozech s mávátky! Děkuji, nechci!“
Zdroj: Česká televize, Seznam Zprávy, Twitter, Facebook
Autor: Šárka Cvrkalová