Děti podvádí pomocí internetu, učitelé jsou na ně krátcí. Socioložka vysvětlila, proč jsou chlapci problematičtější než dívky

od Nikola Jaroschová
2 minuty čtení
podvod
Zdroj: Shutterstock

Chlapci při studiu hledají vlastní cesty, snaží se na spousty věcí přijít sami, a to i za cenu, že se dostanou do „slepé uličky“. Za to dívky postupují podle přesně daných pravidel a postupů, které jim dá jejich vyučující. Informuje o tom ČTK.

Za průzkumem, ze kterého veškerá data vychází, se nachází socioložka Petra Ambrožová z Univerzity Hradec Králové.

„Učitelky by měly vědět, že kluci fungují trochu jinak než holky, kterým nedělá problém dělat všechno tak, jak paní učitelka chce. Kluci jsou trochu rebelové, obzvlášť v určitém věku tak může docházet ke konfliktům i mezi učitelkou a studentem,“ citují Lidovky.cz.

Projektu se zúčastnilo 1542 studentů středních škol ve věku od 15 do 23 let. Socioložka zkoumala způsoby podvádění a vyrušování. Veškeré své závěry a postřehy nakonec napsala i do své knihy. Podle jejích slov jsou dívky i ve výhodě, protože na středních školách pracuje více jak 60 procent kantorek, na základních školách je to přes 80 procent.

Každý 2. je závislý

Ambrožová tvrdí, že by chlapcům na škole mohlo pomoci i to, kdyby učitelé věděli o jejich potřebách, nahlíželi na ně a nesnažili se být vůči nim striktní.

„Možná by mohlo pomoct i to, kdyby do školství přišlo více mužů. Důležité je také zvýšit prestiž povolání a poskytnutí náležitých platových podmínek,“ dodala pro lidovky socioložka.

Podle jejích slov chlapci podvádějí častěji než dívky, protože se snaží vymanit z pevně daných postupů, které jim kolikrát nevyhovují. Čím dál častěji ke studiu i podvádění používají riskantní metody, jakou je internet. Podle socioložky chlapci vyrušují také více v hodinách (oproti dívkám), při kterých používají telefon a nevěnují se učivu.

Chytré telefony děti svádí k tomu prohlížet si internet a dělat tak spoustu jiných věcí. V průzkumu se každý druhý student přiznal k tomu, že je na internetu závislý. „Když bude učitel do výuky začleňovat technologie, zahraje si s dětmi třeba kvíz, v němž si zopakují nějaké učivo, žák tak uspokojí potřebu se s mobilem pomazlit a potom už po něm nepotřebuje sahat nelegálně,“ reaguje na to, co by se mohlo udělat.

Moderní technologie a šikana

Michal Černý z Asociace ředitelů základních škol zastává ale i ten názor, že chytrá zařízení nemusí být jen naším pánem, ale také pomocníkem. „Používat technologie ke vzdělávacím účelům a k získávání informací jednoznačně podporujeme. Ale je třeba tomu nastavit pravidla,“ řekl.

Studenti dnes nepoužívají k podvádění jen obyčejný telefon, ale i jiné technologie, jako jsou chytré hodinky i sluchátka. „Učitel si myslí, že žák kouká na hodiny a kontroluje, kolik mu zbývá času, ale on si tam zatím čte správné odpovědi,“ okomentovala Ambrožová.

A varuje i před dalším nebezpečným trendem v dnešní době. Studenti nosí i takzvané chytré brýle, které od těch klasických nejsou rozeznatelné a mají v sobě kamerku. Díky nim dokážou natočit celý test i učitele a následně ho uveřejnit na internetu, kde se mu všichni smějí.

Studenti jsou schopni během psaní testu reagovat rychle, výsledky napsat, ofotit a poslat přes mobil studentovi vedle. Častou chybou například je i to, že učitelé dávají každý rok studentům stejné otázky, ti si je o to snáze dokáží obstarat.

„Radím učitelům, aby si nastavovali pravidla. Jde o to, říct si, pro jaké účely technologie slouží, a mít nastavená pravidla pro to, kdy ten mobil může žák používat,“ dodala Ambrožová.

Autor: Ivan Glaser



Související články