Od 16. listopadu letošního roku mohou někteří cestující Českých drah hodnotit jednou až pěti hvězdičkami spokojenost se svou jízdou. Možnost hodnocení se jim zobrazí, pokud si jízdenku koupili v aplikaci Můj vlak. Ministerstvo dopravy tím chce dosáhnout zlepšení fungování Českých drah a vyšší spokojenosti cestujících.
„Bude to předmětem pravidelného vyhodnocování. Abychom viděli, kde nás ještě tlačí bota, a kde už jsou naopak cestující spokojeni,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka podle iDNES. Ten kvůli nedávným problémům s výlukami prosadil změnu způsobu vyplácení odměn u Správy železnic, správce železniční sítě.
Nyní by chtěl něco podobného zavést i u Českých drah. Společnost se navíc podle jeho slov snaží dlouhodobě zvyšovat podíl osob, které si koupí jízdenku online. Nyní budou právě tito zákazníci moci hodnotit, jak probíhala cesta a jak jsou s dopravcem spokojeni, popisuje server Z dopravy.
„Poměrně často se setkám s tím, že se vlak zpozdí. Hned bych dala Českým drahám zpětnou reakci. Otázkou ale je, jak moc se podobné jednání cestujících pak projeví na výsledku,“ říká k novince pro Přehledně24 cestující Ilona, která jezdí vlaky Českých drah pravidelně.
Za zpožděný vlak peníze zpět do dvou dnů
Pokud kvůli zpožděnému vlaku dorazíte pozdě do práce či na důležitou schůzku, může to být velký problém. To se České dráhy už nějaký ten čas pokoušejí kompenzovat tím, že za zpožděné spoje vracejí peníze. To by teď mělo být podle Deníku ještě jednodušší.
Pokud si totiž koupíte jízdenku online, rozhodnete se ji ale kvůli zpoždění nevyužít, peníze zpět byste měli dostat do dvou dnů a nemuseli byste tak na ně čekat měsíc. Pokud se vlak zpozdí o více než hodinu a vy s ním přesto pojedete, získáte do 48 hodin zpět část zaplacených peněz.
Dráhy také podle České televize zrušily minimální cenu jízdenky, od které peníze vracely. „Chceme jasně slíbit, že v příštím roce se situace výrazně ve všech ohledech zlepší. Příští rok se ponese ve znamení sledování co největší spolehlivosti. Ta je jedním z klíčových parametrů, které přitahují cestující, když to funguje dobře. A zaměříme se i na čistotu ve vozidlech,“ uvedl Kupka.
„Od listopadu jsou cestující, kteří si zakoupí elektronickou jízdenku a jejich spoj má větší než šedesátiminutové zpoždění, automaticky odškodněni bez toho, aby museli o vrácení peněz žádat,“ říká generální ředitel Českých drah Michal Krapinec. Nutností je zkontrolování jízdenky průvodčím a platí jen pro přímé vnitrozemské spoje, upozorňuje Deník.
Využití moderních technologií
Veškerými novinkami se České dráhy podle Kupky snaží především využít dostupné moderní technologie a tím pádem zákazníkům co nejvíce zjednodušit cestování. „Představili jsme novinky, které zjednoduší a zlepší služby v oblasti online odbavení pro cestující Českých drah. Zaměřujeme se na prozákaznický přístup a využívání moderních technologií,“ napsal ministr na twitteru.
„Čísla ukazují, že každý desátý Čech má v mobilu naši aplikaci Můj vlak a že podíl online odbavených cestujících stále stoupá. Aby tento trend pokračoval dál a dosáhli jsme toho, že minimálně polovinu všech jízdních dokladů prodáme online, přicházíme s novinkami, které elektronické odbavení ještě více zjednoduší a zatraktivní,“ píše se na stránkách ministerstva dopravy.
Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR, iDNES, Deník, Z dopravy, Česká televize, Twitter
Autor: Šárka Cvrkalová