Špatná akustika tříd a hlučné prostředí plné žáků má negativní vliv nejen na studium, ale i na zdraví dětí i učitelů. S těmito závěry přichází tisková zpráva společnosti Ecophon, podle které jsou poslední roky přeplněné třídy velkým problémem. Ačkoli se to na první pohled nemusí zdát, v mnoha ohledech je hluk na školách větším problémem, než řada lidí vnímá.
Nejen kvůli Ukrajincům, kteří k nám uprchli před válkou v jejich zemi, jsou letos školy přeplněné dětmi. V některých obcích se potýkají s nedostatkem míst a nemohou přijímat žáky, které se pokouší rodiny zapsat na poslední chvíli. Třídy praskají ve švech.
„Stěhovali jsme se a já jsem si naivně myslela, že nebude problém pro mého syna najít školu, kde ho vezmou do deváté třídy. Ale zmýlila jsem se a teď máme vážné problémy,“ svěřila se pro Přehledně24 maminka Klára z Kolína, která byla odmítnuta hned na několika místech.
Hluk vyšší než na hřišti
Právě přeplněné třídy jsou jedním z důvodů, že je ve školách nadprůměrný hluk. Dalším je pak špatný prostor a obecně velmi špatná akustika v některých především starších budovách. Podle výzkumu zveřejněného společností Ecophon je v celé řadě tříd hluk dokonce vyšší než na běžném dětském hřišti.
Výzkum byl prováděn během 274 vyučovacích hodin a ukázal, že průměrná hladina hluku ve třídě je velmi vysoká. „Hladina hluku by neměla překročit úroveň 50 dB, ale některé překročily úroveň 75 dB, což odpovídá hluku silniční dopravy. Chodby a jídelny se dokonce přibližovaly úrovni přesahující 80 dB, což odpovídá hluku cirkulárky na dřevo ve vzdálenosti 10 metrů,“ uvádí tisková zpráva.
„Může se to zdát jako nesmysl, na druhou stranu pokud v takovém prostředí vyučujete denně, přijdete domů a uvědomíte si, jaké je kolem vás najednou ticho. V takových podmínkách, jako vládnou v posledních letech na škole, je výuka opravdu náročná,“ potvrzuje pro Přehledně24 vyučující ze základní školy v Pardubicích.
Problémy v soustředění
Podle Ecophonu je problém nejen to, že má hluk vážný vliv na psychické i fyzické zdraví žáků i učitelů, kteří mohou často trpět na migrény. Špatná akustika ve třídách a nadměrně hlasité prostředí také působí na soustředění dětí a ty mohou mít problémy s výukou v mnoha předmětech.
„Aby bylo možné slyšet a pochopit, co se říká v učebně, je nutná dobrá srozumitelnost řeči na slyšitelné úrovni. Řeč musí být slyšitelná přes okolní hluk na pozadí, čemuž se odborně říká poměr signálu k šumu (SNR). Čím mladší je posluchač, tím větší musí být SNR, aby bylo možné jasně slyšet mluvenou řeč,“ uvádí studie.
Podle vědců se dá problém řešit, není to ale snadné. „Vědci dospěli k přelomovému zjištění, že většinu hluku ve školních učebnách způsobují především samotní studenti během výuky. Instalací vysoce výkonného absorpčního stropu třídy A došlo ke zlepšení rozpoznávání slov studenty o 35 % a k snížení vnímané hladiny zvuku na polovinu,“ přibližuje vliv hluku Iveta Králová, Key Segments Manager ze společnosti Ecophon.
Instalace takového stropu ale není snadná a navíc je finančně náročná. Donutit děti k tomu, aby hluk přestaly vytvářet ony samy, je prakticky nemožné.
Kromě škol mají problémy s hlukem také školky. „Ve školkách obecně panují velmi hlučné podmínky. Potřeba hovořit na děti hlasitěji samozřejmě namáhá hlasivky a většina učitelů s nimi má během kariéry problémy,“ říká Blanka Nedorostová, ředitelka MŠ NEMO v Berouně.
Zdroj: Tisková zpráva Ecophon, Přehledně24
Autor: Šárka Cvrkalová