I nealkoholická a ochucená piva jsou pro děti rizikem, upozorňuje kampaň Nechmel děti

od Šárka Cvrkalová
2 minuty čtení
kluk alkohol
Zdroj: Shutterstock

Nechmel děti. Přesně to je název nové kampaně, která poukazuje na rizika podávání alkoholických, ale i nealkoholických piv dětem. V České republice jsou to právě rodiče, kteří jako první podají dítěti tento typ alkoholu s tím, že sklenička pod dohledem jim neublíží. Skutečnost je ale jiná.

To, že právě rodiče nejčastěji děti k pití piva přivedou, potvrzuje podle ČTK i vedoucí kampaně Nechmel děti Petr Freimann. Konkrétně každé čtvrté dítě do 15 let podle něho první skleničku piva vypije za přítomnosti jednoho ze svých rodičů. Za projektem stojí kampaň Suchej únor, která dlouhodobě motivuje dospělé k omezení pití alkoholu.

„Vycházíme z kampaně Suchej únor, která deset let upozorňuje na problematiku vysoké a rizikové konzumace alkoholu v Česku. A ruku v ruce s tím se otvírají i další témata. Ať už je to alkohol ve firemním prostředí, alkohol ve vztazích, alkohol a zdraví,“ říká Freimann.

„Jedno z těch témat se týká vztahu alkoholu a dětí, potažmo trojúhelníku rodiče, děti a alkohol,“ dodává. Podle něho má kampaň poukázat na to, že rodiče k pivu, a to i k tomu nealkoholickému, přistupují velmi špatně a dětem by neměl být podáván tento nápoj vůbec.

Ochucená piva pije 36 % dětí

Zatímco u klasického piva je procento výrazně nižší, ochucená či nealkoholická piva pije podle Freimanna až 36 % dětí. „Je tam chuťový zvyk, kulturní zvyk. A je to rizikové i pro dětský organismus, protože ač je to jakoby nealko, tak často tam ten alkohol je a pro malé tělo je to problém,“ objasňuje.

Průzkumu se zúčastnilo 3775 respondentů, tisíc z nich byli rodiče dětí od tří do 15 let. Suchej únor se celkově věnuje problematice alkoholu. Jak ukazují výsledky online průzkumu týmu z Kliniky adiktologie 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy zveřejněné na konci března, v České republice má s pitím problém 40 % lidí. Nejvíce se přitom pije během svátků a dovolených.

A právě to jsou také dny, kdy rodiče vidí speciální příležitost k tomu, aby dětem poprvé nalili skleničku piva. „Respondenti nejvíce konzumují alkohol na Silvestra a také během zahraničních dovolených, zejména je nárůst patrný u mladších věkových skupin,“ říká adiktolog Miroslav Barták.

Většina rodičů v tom problém nevidí

„Svému synovi jsem dal poprvé pivo ochutnat, když mu bylo asi 12. To si samozřejmě dal jenom doušek. Ale v patnácti už pod mým dozorem mohl ovocná piva pít třeba při grilovačkách běžně,“ přiznává pro Přehledně24 pan Radek z Libchav. Dodává, že ho nikdy ani nenapadlo, že by to mohl být problém.

„Ochucená piva mají minimum alkoholu, nevnímal jsem to jako problém. Samozřejmě bych ale do 18 let nenechal své děti pít klasické pivo ve velkém,“ hájí se. A podobně jako on reaguje většina rodičů.

„Ochucená piva pijí naše děti příležitostně pod naším dohledem. Dceři je teprve 15,“ přiznává paní Jana z Chrudimi. „Raději ať to pije pod mým dohledem, než někde na tajňačku,“ dodává.

Petr Freimann věří tomu, že kampaň Nechmel děti bude mít nějaký vliv a rodiče si uvědomí, že lidské tělo není ve věku 15 let ještě připraveno přijímat alkohol ani v malém množství. „Je klíčové otevřít to téma a říci, že stejně jako Suchej únor je osvěta pro dospělé, tak Nechmel děti je něco jako osvěta k dětem a k tomu, že tady problém je,“ dodává.

Zdroj: Suchej únor, ČTK, Přehledně24

Autor: Šárka Cvrkalová



Související články