Na novou situaci v souvislosti s koronavirem si musí zvykat i dopravci. Ti jsou nuceni svá vozidla čistit a dezinfikovat mnohem častěji a důsledněji než doposud. Přesto zůstává hromadná doprava jedna z nejrizikovějších oblastí z hlediska možného šíření onemocnění covid-19. V dopravních prostředcích totiž není možné dodržovat rozestupy ani bezpečnou kontaktní dobu.
České dráhy testují takzvanou permanentní desinfekci, kdy je vnitřek vlaku natřen speciálním nanonástřikem. Ten by měl bránit v šíření virů a bakterií dokonce několik let.
„Také využíváme moderní technologie, například ozonizaci,“ uvedla mluvčí Českých drah Gabriela Novotná.
Další železniční dopravce Leo Express dezinfikuje sedadlo po každém cestujícím. „Vlaky jsou dezinfikovány několikrát denně a dezinfikovány jsou také sedačky během jízdy. Palubní tiskoviny jsme opatřili antimikrobiální vrstvou,“ říká mluvčí Emil Sedlařík.
Kontaminované povrchy, ale také malé rozestupy
Ačkoliv se všichni dopravci snaží udržet hygienu vozů na velmi vysoké úrovni a udělat je co nejvíce bezpečné, nejvyšší riziko možné nákazy koronavirem je pravděpodobně někde jinde.
Jedná se o především o možnost jen velmi malých rozestupů. Toto nebezpečí je ještě vyšší u městské hromadné dopravy. Z hlediska šíření nákazy je toto místo pravděpodobně to nejrizikovější. Lidé jsou zavřeni ve velmi těsném prostoru, klidně i po dobu několika hodin. Přitom bezpečná kontaktní doba byla stanovena na 15 minut. Ale i toto se pravděpodobně bude nyní měnit.
„Kontaktní doba 15 minut, která byla označena jako bezpečná, se nepochybně zkrátí, protože šíření je rychlejší. Můžeme očekávat, že agresivita těchto mutovaných virů bude samozřejmě větší,“ uvedl epidemiolog a poradce premiéra Roman Prymula.
Méně cestujících i méně spojů
Ten proto doporučuje, aby došlo alespoň k navýšení počtu městských spojů. Na místo toho jezdí některé spoje pražských tramvají i nadále podle prázdninových jízdních řádů.
Regionální organizátor Pražské integrované dopravy (ROPID) to vysvětluje tím, že lidí využívajících hromadné městské dopravy je mnohem méně, než o kolik je snížena kapacita městské hromadné dopravy.
České dráhy ale uvedly, že cestujících již nejezdí tak málo jako během předchozích koronavirových vln. „Na jaře, v době vrcholící pandemie, počet cestujících klesl až na deset procent běžného stavu a na podzim na zhruba 25 procent. Aktuální stav je asi 50 procent,“ uvedla jejich mluvčí Gabriela Novotná.
Autor: Markéta Krejčí