Kam s ním? Most pod Vyšehradem stále budí vášně, i když je o jeho osudu už rozhodnuto

od Markéta Krejčí
2 minuty čtení
Most Vyton Vysehrad
Zdoj: Alexandr Malachovsky / CNC / Profimedia

Železniční most mezi Výtoní a Smíchovem plnil svou funkci více než sto let. Podle Správy železnic však už není v dobrém technickém stavu a ani svou kapacitou neodpovídá současným potřebám. Na jeho místě má vyrůst stavba úplně nová, což se řadě lidí nelíbí. Dokonce se objevují i návrhy, že by se stará konstrukce mohla přesunout na jiné místo.

Most pod Vyšehradem, někdy také označován jako Výtoňský most, budí už nějakou dobu velmi silné vášně, a to jak na straně odborníků, železničářů, architektů, tak běžných obyvatel Prahy. Jeho špatný stav se řeší už několik let. Správa železnic, která jej má na starost, ho dokonce chtěla zbourat. Most ale spadá pod památkovou ochranu.

Nakonec bylo tedy vypsáno výběrové řízení, které muselo počítat s alespoň částečným zachováním mostu. Jak se ale nyní ukázalo, vítězný architektonický návrh z původní konstrukce zachovává jen spodní pilíře. Prakticky celý most je tak úplně nový.

Tato skutečnost se nelíbila pěkné řadě odborníků i laiků, kteří proti vítěznému návrhu dokonce začali sepisovat petici. Informovali jsme o tom zde.

Správa železnic představila návrhy veřejnosti

Zřejmě i z toho důvodu uspořádala Správa železnic výstavu, která představuje nejen vítězný návrh, ale také ty, které v druhém kole neuspěly. Celá expozice se nachází v Národní technickém muzeu a lidé ji budou moci navštívit až do 5. března.

Během jejího zahájení se v prostorách sešli autoři vítězného návrhu, zástupci Správy a železnic i památkářů a stavebních expertů. Ti všichni se snažili vysvětlit, proč je vítězný návrh ten nejvhodnější. Živě to Správa vysílala i na svém facebookovém profilu.

Promluvil například Tomáš Rotter ze stavební fakulty ČVUT. Podle jeho názoru by bylo potřeba vyměnit 63 procent konstrukce mostu a jeho životnost by se zvýšila o pouhých 30 let.

„Je tam celoplošná koroze ve velkém rozsahu, značné korozní úbytky a také únavové trhliny. Trhlina roste a až dosáhne kritické délky, nastane lom. A takových trhlin je tam několik a nové vznikají,“ řekl podle webu Z dopravy.

Most tak na původních pilířích vznikne úplně nový. Podle návrhu bude trojkolejný a bude mít dostatečný prostor i pro pěší a pro cyklisty.

Část veřejnosti se cítí podvedena

Lidé, alespoň podle diskuzí, nejsou s vysvětlením stále příliš spokojeni. Nelíbí se jim, že bude starý most prakticky celý zbořen, i když bylo v podmínkách, že by měl být zachován.

„Pane řediteli Správy železnic, není pravda, co říkáte. O bourání mostu se dozvídáme až nyní,“ napsal pod facebookové video ze zahájení výstavy uživatel Marek. „Přesně tak! Celou dobu až do prosince jsem žila s tím, že most se bude rekonstruovat a doplňovat!“ napsala souhlasný komentář Marie.

„Zatímco Praha se roky snaží chránit kulturní památky, tak Správě železnic je něco takového naprosto šumák,“ napsal do diskuze na Novinkách Pavel.

Někteří lidé zase chápou, že stávající most není v dobrém stavu, byli by však rádi, kdyby mu byl ten nový více podobný. „Projekt se mi vizuálně moc nelíbí, uvítal bych spíše vizuální kopii stávajícího mostu,“ uvedl Erich. „Nový most by měl být vizuální kopií toho starého,“ souhlasil Milan.

Ve hře je posunutí starého mostu

Zástupce ateliéru, který se svým architektonickým návrhem zvítězil, se snažil nepříznivé reakce veřejnosti zmírnit tím, že by chráněné oblouky posunuli po proudu níže a vytvořili tak nový most určený pro pěší. Na zahájení výstavy to řekla architektka Iveta Torkoniaková.

Podle některých odborníků, například ředitele Národní kulturní památky Vyšehrad Petra Kučery by to ale bylo příliš složité a také neestetické, neboť by to komplikovalo průhled skrz mostní konstrukce, které byly při projektování nového mostu zásadní.

Zdroj: Facebook, Z dopravy, Novinky, Přehledně24

Autor: Markéta Mladá



Související články