Proti nešvarům některých lidí je nejlepší bojovat humorem. Minimálně tak to vidí společnost Pražská integrovaná doprava, která přišla s vtipnou kampaní, při které pomocí kreslených obrázků upozorňuje na špatné jednání některých cestujících. S informací o kampani přišel deník Metro, v současné době jsou ale obrázků plné i sociální sítě.
Dýmovník popelavý upozorňuje na ty, kdo kouří na zastávce. Dveřník překážkový vyzývá cestující k tomu, aby se nepletli při výstupu a nástupu mezi dveřmi. A podobných hrdinů je celá řada. PID se tak rozhodl bojovat proti lidem, kteří nedodržují pravidla v MHD a svými nešvary komplikují přepravu ostatním.
Jednou z novodobých postav, které se v rámci kampaně objevil, byl Otesánek všežravý. „Zůstává po něm pachová stopa i nepořádek v podobě mastných obalů, plechovek nebo kelímků. Své teritorium si také značkuje lepkavými otisky prstů, a aby trefil zpět, zanechává po sobě i plno drobečků,“ popisuje postavičku ze své kampaně mluvčí organizátora pražské dopravy ROPID Filip Drápal.
Už v minulosti přitom kampaň ukázala lidem například Uličníka dvojsedavého, který svým chováním lidem brání sednout si vedle něj k oknu, píše deník Metro. Některé postavičky se ale nesetkaly s pochopením a PID měl co vysvětlovat.
Nejde o kampaň proti obézním lidem
Řada cestujících obrázky v metru, tramvajích i na dalších místech ocenila, našli se ale i ti, kteří si je vysvětlili jinak. Otesánek všežravý totiž v řadě lidí vyvolal pocit, že se pokouší ROPID bojovat s obezitou u mladých lidí. To ale autoři kampaně vyvrací.
„Samozřejmě jde o kampaň proti neohleduplné konzumaci jídla v MHD,“ zareagoval na kritiku dopravní podnik. Později se nicméně omluvil s tím, že ne všechny obrázky byly zvoleny právě šťastně. „Ten obrázek by chtělo spíš nahradit jasným piktogramem. Co tak vidím, kdo se tam cpe, tak mladí jedinci a zásadně vestoje. A vždycky čekám, až prudce zastavíme, že ty kelímky s kafem a bašta skončí na mém oblečení,“ svěřila se na facebooku organizátora dopravy paní Vlaďka.
Řada postav chybí
U příspěvků na sociálních sítích se objevuje řada komentářů, ve kterých lidé nadšeně popisují, jak je podobné obrázky baví. Jsou ale také nějak skutečně prospěšné? „Můj syn si vždy sedal v autobuse s batohem na sedačce vedle sebe. Od té doby, co viděl Uličníka dvojsedavého, nedělá to. Nějaký vliv to tak asi hlavně na mladé má,“ říká pro Přehledně24 Milan, otec dvanáctiletého chlapce.
Ačkoli si obrázky na sociálních sítích vysloužily řadu pozitivních komentářů, někteří lidé ale mají pocit, že neupozorňuje kampaň na osoby, které skutečně lidem vadí. „Spíš se zaměřte na bezdomovce a smažky, se kterými si ani revizoři nechtějí špinit ruce,“ ozval se jeden ze sledujících.
Další pak napůl s humorem a napůl sarkasmem upozornil: „Já jen marně čekám, kdy se na podobném plakátku objeví Bezďák promočený a Fetka agresivní, ale velkou šanci tomu nedávám. Na ty se totiž nesahá. Ani jízdenky mít nemusejí. Ale pro mě je právě tohle problém číslo jedna!“
Zdroj: Facebook PID, Metro, Přehledně24
Autor: Šárka Cvrkalová