S nevyžádanými telefonáty, které nabízí různé služby či zboží, a s podomními prodejci se v životě setkal už téměř každý. Díky novele zákona o ochraně spotřebitele, která začala platit na začátku ledna, budou lidé proti nekalým praktikám těchto subjektů opět lépe chráněni.
O novele zákona o ochraně spotřebitele jsme informovali už na začátku ledna. Podle jejího znění se pro lidi například zpřehlední systém slev, který bude muset vždy vycházet z nejnižší ceny za posledních 30 dní. Nová pravidla začnou platit také pro reklamace. Více informací si můžete přečíst zde.
Možnost odstoupit od smlouvy se prodlouží
To ale není vše, co Zákon č. 374/2022 Sb. s účinností od 6. ledna letošního roku nabízí. Pomoci by měl lidem i od takzvaných „šmejdů“ a jejich nekalých praktik.
„Zvyšuje se ochrana zvláště zranitelných skupin, zejména seniorů, při uzavírání smluv při tzv. podomním prodeji, tedy při nevyžádaných návštěvách podnikatele u spotřebitele doma, nebo v rámci tzv. prodejních organizovaných akcí,“ uvádí na svých webových stránkách ministerstvo průmyslu a obchodu.
Lidé, kteří podlehnou nátlaku takovýchto prodejců, budou nyní moci od podepsané smlouvy odstoupit po dobu třiceti dní. Před novelou na to měli pouze dní čtrnáct.
Konec smlouvám uzavřeným po telefonu
Lepší ochrany se dočkají spotřebitelé také před nekalým telemarketingem. Dříve stačil k uzavření smlouvy telefonický souhlas spotřebitele. Lidé si ale stěžovali, že volající, který jim něco nabízel, jimi často manipuloval a poškození velmi často ani netušili, že souhlas, který vyřkli, se týkal závazného objednání služby či zboží.
„Někteří spotřebitelé obdrží zboží a výzvu k zaplacení, aniž by si byli ve většině případů vědomi toho, že vůbec nějakou smlouvu uzavřeli či dali souhlas se zasíláním dalších nabídek,“ uvedlo podle webu Peníze ministerstvo průmyslu a obchodu.
Spotřebitel musí smlouvu potvrdit písemně či e-mailem
K takovýmto situacím by ale díky této novele už docházet nemělo. „Dochází k zavedení nové povinnosti potvrdit nabídku spotřebiteli v textové podobě, například zasláním nabídky dopisem nebo na e-mail,“ vysvětluje ministerstvo. Aby byla nabídka platná, musí ji spotřebitel rovněž potvrdit e-mailem či písemně.
Lidé v diskuzích tuto změnu vítají. „Hurá, tohle pomůže snížit počet těch nejagresivnějších telefonních otravů,“ napsal na web Mobilmania jeden z uživatelů. „Možnost uzavření smlouvy po telefonu je pěkná prasečárna,“ myslí si diskutující z webu Peníze.
Pokud člověk smlouvu nabídnutou po telefonu písemně potvrdí, nakonec ale změní názor, nemusí si zoufat. Vzhledem k tomu, že se jedná o smlouvu uzavřenou „distančním způsobem“, má 14 dní na to, aby od ní mohl odstoupit. Musí ale dát pozor, počínající datum této lhůty je telefonický hovor, a nikoliv den, kdy přišla písemná podoba smlouvy.
Zdroj: Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR, Peníze, Mobilmania, Přehledně24
Autor: Markéta Mladá