Maturity jsou již druhým rokem trochu netradiční z důvodu pandemie. Studenti nejen maturitních ročníků nemohli docházet osobně do školy, a tak se na zkoušku z dospělosti museli připravovat skrze distanční výuku. Jejich výsledky jsou však překvapivé. Informovala o nich ČTK.
V letošním roce se studenti středních škol vrátili fyzicky do lavic 24. května. V ten samý den se konaly první didaktické testy.
Z didaktického testu z češtiny se letos výrazně snížila neúspěšnost o 9,3 procentního bodu oproti loňskému roku. Z matematiky propadlo letos 16,8 procenta studentů, což je o 0,8 procentního bodu méně než před rokem.
Podmínkou pro účast na didaktických testech bylo prospění v první polovině letošního roku.
Ministerstvo rozhodlo o řadě úlev
Testy nemuseli letos skládat studenti zdravotnických a sociálních oborů, kteří během epidemie pomáhali v nemocnicích a v domovech pro seniory.
Ostatním se prodloužil čas na napsání testů v češtině a cizím jazyce o deset minut a z matematiky o patnáct minut.
Od tohoto pondělí do 9. června si mohou neúspěšní studenti své testy opravit.
Mluvčí Společnosti učitelů českého jazyka a literatury Veronika Valíková se k testu z češtiny vyjádřila následovně: „Test byl korektní, bez chytáků, úlohy se držely praktického jazyka, na literární teorii a historii a abstraktnější práci s jazykem byla zaměřena jen asi čtvrtina úkolů. Texty byly přiměřeně dlouhé, celkem přehledné, na lovení různých jevů dostali studenti navíc čas.“ I to se mohlo promítnout na výsledcích studentů.
Z toho důvodu, že se maturanti museli učit pouze na dálku z domova, snížilo ministerstvo školství hranici úspěšnosti u matematiky z 33 procent na 27. Kdyby tato úleva nenastala, procento úspěšnosti by bylo pravděpodobně mnohem vyšší. Toto rozhodnutí doporučila validační komise Cermatu a nezávislá komise.
Ke zvládnutí matematického didaktického testu je totiž potřeba nejenom teoretická znalost, ale i praktická. A té se studentům z důvodu distanční výuky nedostalo tak, jak by mělo.
Ne všem ale byly tyto úlevy po chuti. Šéfka Asociace ředitelů gymnázií Renata Schejbalová si myslí, že ono snížení je příliš velké. Maturanti se například letos nemuseli připravovat ještě na písemné a ústní zkoušky.
Prospěl, nebo neprospěl
Od letošního roku se testy neznámkují. Hodnotí se pouze slovy „uspěl“ a „neuspěl“, a to podle procenta zvládnutých úkolů.
Kromě matematiky musejí studenti dosáhnout 44 procent úspěšnosti ve všech dalších předmětech. U nepovinné těžší zkoušky z matematiky, ke které se přihlásilo 2800 studentů, propadlo třicet pět procent žáků.
I letos je podoba maturit a její výsledky velkým tématem. Podělte se o svůj názor v diskuzi.
Autor: Julie Bordášová