Plánovaná novela zákona o silničním provozu počítá s možností, že vozidlo budou mít možnost řídit i osoby od 17 let, avšak pod dohledem mentora. Mezi další změny pak bude patřit řidičský průkaz na zkoušku a zpřehlednění bodového systému.
Ministerstvo dopravy nyní tyto navrhované změny posílá do připomínkového řízení a platit by mohly začít od roku 2024. Cílem změn má být efektivnější postihování dopravních přestupků a s tím související zvýšení bezpečnosti silničního provozu.
Řízení již od 17 let
Novela zákona vychází z návrhů minulé vlády, ale zaměřuje se více na to, aby bodový systém a pokuty korespondovaly se statistikou závažnosti dopravních nehod.
„Nově pak do zákona přidáváme zejména tzv. L17 neboli možnost řídit vozidlo pod dohledem mentora už od 17 let a řidičák na zkoušku, který se v prvních dvou letech bude týkat všech čerstvých řidičů,“ vysvětlil dle stránek ministerstva plánované změny ministr dopravy Martin Kupka.
Možnost řízení od 17 let pod dohledem mentora má přispět ke zlepšení bezpečnosti. Ministerstvo má za to, že mladí řidiči tak budou získávat cenné zkušenosti od zkušenějších řidičů.
„Přijde mi to jako dobrý nápad, aby mladí řidiči povinně jezdili s mentorem. Sama jsem první měsíce po získání řidičáku jezdila jen s rodiči nebo se staršími kamarády, kteří už byli vyježdění a radili mi,“ řekla pro Přehledně24 Marcela, řidička z Prahy 4.
„Řidičák jsem si dělal teprve loni a chtěl jsem pak hned jezdit sám, ale přítelkyně mi to nedovolila a pořád jezdila se mnou. Teprve po nějaké době mi dovolila jet samotnému a upřímně, jsem za to rád. Opravdu jsem ty zkušenosti z autoškoly neměl, ostrý provoz je úplně o něčem jiném,“ uvedl pro Přehledně24 Zdeněk z pražských Kyjí.
Řidičský průkaz na zkoušku bude v praxi fungovat tak, že pokud dva roky od získání průkazu spáchá řidič šestibodový přestupek nebo vážný přečin, tak bude muset řidič absolvovat dopravně psychologickou přednášku a tzv. evaluační jízdu.
„Bude se jednat o čtyřhodinovou výuku a jak jim předcházet a také čtyřhodinová teorie a jízda v autoškole,“ uvádí ministerstvo.
„Z času čtyři hodiny připadají v rámci evaluace na jízdu v provozu dvě a půl hodiny. Což je poměrně dost, pokud si vzpomeneme na závěrečnou jízdu při získávání řidičského průkazu. Prověření tedy bude důkladné,“ dodává pro deník Právo mluvčí ministerstva František Jemelka.
Novela se zaměří na nejzávažnější přestupky
V rámci novely se využijí statistiky o nejčastějších příčinách nehod a dle toho budou odvozeny tresty.
„Za jízdu pod vlivem alkoholu se nově navrhuje prodloužit zákaz řízení ze současného roku na rok a půl. V případě odmítnutí testu na alkohol nebo jinou návykovou látku pak hrozí až tříletý zákaz řízení a pokuta ve správním řízení do 75 tisíc korun,“ stojí v novele.
Zvýšené budou i pokuty za couvání na dálnici či za výrazné překročení rychlosti. Naopak bagatelní prohřešky, jakými jsou například nerozsvícení světel či zastavení na zákazu stání, budou trestány nižší pokutou.
V rámci novely dojde i ke změně pravidel předjíždění cyklistů, jak jsme vás již informovali dříve. Celkový přehled navrhovaných změn včetně bodového pásma najdete na webových stránkách Ministerstva dopravy ČR.
Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR, Novinky, Přehledně 24
Autor: Soňa Jiroutová