Reforma školství je palčivá otázka, která trvá už několik let. Nyní ji má na stole ministr školství Vladimír Balaš. Jeho resort chystá řadu změn, například v rámcových vzdělávacích osnovách. Výuka by podle nich měla být provázanější, což mnoho učitelů kvituje. Nesouhlasně se ale k záměru vyjádřila Učená společnost České republiky.
Po reformě českého školství volá stále více lidí, a to jak z řad učitelů, tak rodičů. Moc dobře si toho je vědomo i ministerstvo školství, které připravuje největší reformu vzdělávání za posledních 15 let.
Podle ministra školství Vladimíra Balaše se reforma snaží snížit počet učiva a místo klasického biflování chce žáky vést k samostatné práci a uvažování. Vyplývá to z jeho nedávného rozhovoru pro Hospodářské noviny.
Učebnice, která sklízí úspěch i ve světě
Tento záměr kvituje i mnoho učitelů. Jedním z nich je Benedikt Pinc, dějepisář z jedné z pražských základních škol, jehož vyjádření už loni v dubnu přinesl server iROZHLAS. Pinc ve svém vyučování využívá novou učebnici dějepisu Soudobé dějiny od Nakladatelství Fraust, která k vyučování badatelskou metodou přímo vyzývá.
Kromě samotné učebnice jsou k dispozici pracovní listy, ale také online fotografie či videoukázky. Na učebnici, která je prozatím k dispozici pro 9. ročníky, spolupracoval i Ústav pro studium totalitních režimů – nechybí v ní tak svědectví pamětníků a dobové materiály.
Na knižním veletrhu ve Franfurtu se dokonce stala druhou nejlepší evropskou učebnicí. Práci s ní si pochvaluje právě i Benedikt Pinc.
„Rozhodně jsem pozoroval, že i u dětí, které dějepis neměly jako nejoblíbenější předmět, nebo to byly takové děti, které ten předmět vyloženě neměly rády, tak učebnice jim dost změnila pohled na dějepis. A některým se ta práce začala dost líbit,“ uvedl pro iROZHLAS.
Žáci se mají učit v souvislostech
Děti se tak neučí pouze data, ale snaží se o věcech konstruktivně přemýšlet, a to v co nejširším kontextu. „Je důležité, že si děti na události vytvářejí vlastní názor a umí si k jeho formulování najít informace v materiálech a obhájit je,“ vyjádřil se Pinc nedávno pro iDNES.
Podporu větší provázanosti jednotlivých předmětů podporuje i učitel Jakub Holec. „Když se v přírodních vědách učíme témata odděleně pro chemii, fyziku a zeměpis, tak je potom žákům těžké vysvětlit kontext a proč se to mají učit,“ zamyslel se nad tématem pro iROZHLAS.
Učená společnost má k reformě výhrady
Rezervovaněji se však k reformám školství, včetně větší provázanosti učiva, staví Učená společnost České republiky. Ta dokonce poslala ministru školství otevřený dopis. Na svých stránkách jej zveřejnil server Forum24.
Ve zprávě je uvedeno, že výuka potřebuje modernizaci, která bude stát na chápání a provázanosti jednotlivých oborů. Zároveň má ale společnost obavy z přílišného slučování jednotlivých předmětů.
„Místo promyšlených konceptů implementace IT kompetencí do výuky totiž jinak hrozí redukce, případně slučování oborů a výukových předmětů logicky nesouvisejících,“ uvádí skupina vědkyň a vědců.
Vědci se obávají, že chce ministerstvo jen ušetřit
„Tyto koncepty, opakovaně kritizované mnoha oborovými sdruženími, postrádají jasnou metodologickou bázi, neřeší otázku, kdo nově koncipované předměty bude – nadto po termínově velmi blízké implementaci nového modelu – vyučovat,“ pokračuje.
„Pokládáme proto pokus o finanční osekání, resp. o reformy, které znehodnotí řadu vyučovaných předmětů, za velmi neblahý pro budoucnost české kultury a vzdělanosti,“ uzavírá svůj list Učená společnost.
Zdroj: iROZHLAS, iDNES, Forum24, Hospodářské noviny
Autor: Markéta Mladá