Více než polovina českých řidičů se na silnících necítí bezpečně. Hlavním důvodem mají být podle tiskové zprávy České asociace pojišťoven především ostatní řidiči. Celkem 54 % řidičů uvedlo, že se na českých silnicích cítí ohroženi ostatními motoristy.
„Strach řidičů pramení z chování ostatních motoristů, především bezohledné a agresivní jízdy. Chyby ale hledají u jiných, u sebe je nevidí. Přitom připouští, že dopravní předpisy porušují,“ uvádí k výsledkům Jan Matoušek, výkonný ředitel České asociace pojišťoven.
Hlavní motivací k dodržování pravidel je pro 84 % řidičů bodový systém, který má v blízké době projít úpravou. Většina respondentů podle ČAP uznala, že sami někdy porušují pravidla silničního provozu. Jedná se především o mírné překročení rychlosti ve vesnici.
„Když je ve vesnici padesátka, obvykle jedu třeba o pět kilometrů v hodině rychleji. Vím, že za to žádnou pokutu nedostanu,“ uvádí pro Přehledně24 jeden z oslovených řidičů. Potvrzuje tím informaci asociace, která říká, že jedním z důvodů, proč porušují řidiči předpisy, je dle jejich vlastních slov pocit beztrestnosti.
Dalším důvodem pak může být i falešný pocit, že řidič svůj vůz perfektně zvládá, přitom jeho auto je tak moderní, že spoustu úkonů zvládá za něj. Při výjimečné situaci pak řidič může zpanikařit.
„Mám několik kamarádek, které řídí teprve krátce, jejich moderní auto s automatickou převodovkou, režimem parkování a se všemi dalšími funkcemi jim ale řízení hodně usnadňuje. Nedokážu si představit, že by měly řídit cizí auto nebo na silnici řešit nějakou neobvyklou situaci. Vím, že by to bez pomoci nezvládly,“ uvádí pro Přehledně24 třicetiletá Anna z Prahy, která sama řídí auto s manuální převodovkou vyrobené v roce 2004.
Agresivní jízda mladých?
V roce 2022 spáchali Češi přes 466 tisíc dopravních přestupků. Průzkumy podle Deníku ukazují, že na silnicích umírá více důchodců, kteří často doplácejí na agresivní jízdu mladých. „Kdykoli mě někdo předjíždí ve vesnici a neřeší, že je tam padesátka, je to nějaký mladý řidič. Mají nejspíš tendenci se předvádět,“ myslí si pětapadesátiletý Pavel z Potštejna.
Například v roce 2021 tvořili osminu účastníků dopravních nehod senioři. Domů už se nikdy nevrátilo 120 z nich. „Nejčastěji umírali senioři jako řidiči osobních automobilů, dále jako chodci či spolucestující v osobních autech a cyklisté,“ upřesnila pro Deník vedoucí oddělení prevence Policejního prezídia České republiky Zuzana Pidrmanová.
Podle ní ve většině případů sami senioři nehodu nezavinili a obvykle ji způsobila spíše neopatrná jízda mladých. Ministerstvo dopravy přitom nedávno uvedlo, že navrhne takzvaný řidičák na zkoušku od 17, který by v tomto ohledu mohl v mnohém pomoci.
Řidičák na zkoušku?
Podle ministra dopravy Martina Kupky by mladí lidé měli mít možnost řídit už od 17 pod dohledem mentora. Díky tomu je podle jeho slov větší šance, že se naučí bezpečné jízdě.
„V zemích, kde ke kroku přistoupili, se vyplatil a skutečně vedl k tomu, že si začínající řidiči dávají větší pozor a zároveň se díky prvním zkušenostem pod dohledem mentora na silnicích chovají opravdu ohleduplněji,“ uvedl pro iRozhlas.
Dalším způsobem jak zvýšit bezpečnost na silnicích jsou pak pravidelné kontroly zraku. Ty většina řidičů zanedbává a často se tak stane, že ani nevědí o svých vadách na zdraví. „Na pravidelné prohlídce se zrakem jsem nebyl několik let, zrak mám v pořádku,“ říká například šestadvacetiletý Ondřej z Chocně.
Podle Tomáše Neřolda ze společnosti BESIP si ale podobnou věc říká řada řidičů. Ti si tak mnohdy neuvědomují, že i drobné zhoršení zraku může mít na svědomí dopravní nehody, při kterých umírají lidé.
Zdroj: Česká asociace pojišťoven, Přehledně24, Deník, iRozhlas
Autor: Šárka Cvrkalová