Vzhledem k tomu, že byly během pandemie zavřené podniky, obchody a jiná zařízení, ve kterých hrála hudba, utrpěli i textaři a skladatelé. Jejich finanční příjmy závisely na vyplácení peněz od Ochranného svazu autorského (OSA), kterému právě taková zařízení platí za produkování jejich autorské hudby.
Když přišla pandemie a vláda rozhodla o postupném rušení nejprve kulturních akcí, nejvíce se mluvilo o umělcích, hercích, muzikantech, zpěvácích a tanečnících. Ti najednou přišli o své příjmy a ostatní lidé je kritizovali, že si alespoň vyzkouší „opravdovou práci“.
Hned po nich přišly na řadu hospody, restaurace, bary a kavárny. Za nimi následovalo uzavření obchodů a maloobchodů a služeb a najednou byli bez příjmu i tito lidé. Pandemie měla zkrátka negativní dopad na velkou většinu všech poctivě pracujících lidí.
Žádné obchody, žádná hudba
Málokdo si ale uvědomuje, že další skupinou lidí, kterým razantně poklesly příjmy, jsou skladatelé a textaři.
Když složíte píseň a napíšete k ní text, přihlásíte skladbu na OSA. Ten ji nabídne k dispozici právě podnikům a obchodům, a pokud u nich bude znít z reproduktorů k poslechu jejich zákazníků, máte z toho vy, jako skladatel nebo textař, výdělek.
Jenže když jsou tato zařízení zavřená a bez zákazníků, není skladby pro koho hrát. A tak OSA pro své autory nemá finanční prostředky.
Příjmy se propadly o 215 milionů korun
„V loňském roce jsme vyplatili autorské honoráře téměř 200 000 autorů a nakladatelů z celého světa. Přesto se nám podařilo snížit náklady o 15 milionů korun na výslednou úroveň 153 milionů korun,“ konstatoval předseda představenstva OSA Roman Strejček.
Pokles inkasa by ještě nemusel být konečný a pokračovat nejspíš bude i v letošním roce, jelikož protiepidemická opatření zakazující pořádání koncertů trvala až do konce května. Stejný zákaz se týkal restaurací a jiných provozů. Na řadu podnikatelů to mělo fatální dopad a své podnikání ukončili.
OSA tedy přichází s výzvou pro rádia, aby hrála především českou hudbu, a tím alespoň určitým způsobem podpořili české autory a snížili tuto ztrátu. Stejně tak mohou lidé na internetových platformách poslouchat převážně české písničky.
Vzrostly příjmy filmové hudbě
Jediný zdroj příjmů, který zaznamenal čistý růst, je přehrávání hudby a filmů na internetu. Rostoucí poptávka po předplatitelských službách jako Spotify, Netflix, HBO GO, Apple Music a dalších vytáhla příjmy z internetu o 30 milionů korun na celkových 81 milionů korun. Z každých vybraných 100 korun dostal autor po odečtení režijních nákladů od OSA 86,52 korun.
Autor: Julie Bordášová