Pečivo je základem každé domácnosti. Prakticky denně kupujeme čerstvé a u některých druhů chleba už teď kroutíme hlavou nad tím, proč je tak drahý. A bude hůř. Veškeré pečivo totiž čeká v blízké době poměrně drastické podražení.
Náklady na výrobu základního pečiva, jako jsou rohlíky, housky nebo obyčejný chléb letos skokově vzrostly. Proto pekaři jednoduše musí zdražovat, aby mohli zajistit výrobu a vysokou kvalitu těchto potravin pro své spotřebitele.
Téměř 17 %. To je vzrůst týkající se výkupní ceny pšenice za poslední rok. Cena řepky olejné se pak zvýšila v tomto období o 19 %. Není se tak čemu divit, že pekaři zdražují. Tím pádem i v obchodech se brzy setkáme s chlebem i rohlíky, které budou mít do původní ceny daleko.
Zvyšuje se úplně vše
Bohužel podle odborníků se nezvyšují pouze ceny surovin na výrobu, ale také ceny paliva a dalších věcí, které jsou při přípravě prakticky jakéhokoli pečiva potřebné. Upozornil na to prezident Agrární komory ČR Jan Doležal.
„Popsaný růstový trend ohledně takzvaných farmářských cen zdaleka nekopíruje růst výrobních nákladů zemědělských prvovýrobců. Zvyšují se mzdové náklady, ceny energií, obalových materiálů, krmných směsí nebo minerálních hnojiv,“ vysvětluje. Zemědělci se tak dlouhodobě potýkají s nízkými výkupními cenami, které se v některých případech pohybují dokonce pod výrobními náklady,“ dodal v informacích pro server idnes.cz.
„Pekařský obor je energeticky velmi náročný – proto má zvýšení cen elektrické energie a zemního plynu o téměř sto procent tvrdý dopad na ekonomiky firem. Stejně tak růst cen pohonných hmot je pro pekárny, které rozvážejí své výrobky do obchodů i třikrát denně, zdrcující,“ doplnil ředitel Svazu pekařů a cukrářů Jaromír Dřízal.
Češi prý nemají problém si připlatit
Právě podle Svazu prý Češi nemají problém si za kvalitní pečivo připlatit. Cena je podle průzkumů důležitá jen pro 15 % spotřebitelů. Lidé spíše poptávají celozrnné produkty a příliš neřeší, že jsou o něco dražší. Kvalitní potraviny dlouhodobě podporuje i Potravinářská komora ČR.
„Chceme motivovat naše výrobce k neustálému zlepšování. A to i v současné době, kdy dochází k výraznému zvyšování většiny vstupních nákladů. Současně hledáme cesty, jak motivovat českého spotřebitele, aby si z široké nabídky výrobků uměl vybrat kvalitní české potraviny,“ říká závěrem Dana Večeřová, prezidentka Potravinářské komory.
Zdroj: idnes.cz
Autor: Šárka Cvrkalová