První cestující by se zmodernizovanou lanovkou na či z Petřína mohli svézt na konci roku 2024. Nyní se teprve budou realizovat návrhy českého studia Anna Marešová designers, které vyhrálo mezinárodní soutěž o podobu nových vozů lanovky z pražského Újezdu na Petřín. A vlaky to nebudou jen tak ledajaké.
Studio Anna Marešová designers založila designérka Anna Marešová v roce 2012. Designérka se věnuje své značce intimních pomůcek a především udržitelnému designu.
V roce 2018 představila výletní tramvaj T3 Coupé, kterou navrhla pro Dopravní podnik hlavního města Prahy. Tramvaj byla následně oceněna nejprestižnější cenou Red Dot 2019, další ocenění dostala v roce 2021.
„Tým Anny Marešové přišel mimo kvalitního a vyváženého designu s hravým nápadem interakce mrkajícího a stydícího se vozidla při vzájemném míjení. Problikávající jedno světlo jako mrkající oko prvního vozidla a zrudnutí stydícího se druhého vozu je nádherný příklad polidštění techniky, metaforou setkávání se na Petříně a unikátem, který si, pevně věřím, oblíbí nejen Pražané, ale i návštěvníci Prahy,“ cituje web DPP Adama Scheinherra, náměstka primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy a předsedu dozorčí rady DPP.
Většina sledujících na facebooku návrh oceňuje jako moderní a krásný. Někteří však doplnili dotazy, zda je změna skutečně nutná, či zda se neplánuje bezbariérový přístup do zastávky. „
Zobrazit příspěvek na Instagramu
Mezinárodní otevřenou designérskou soutěž vyhlásil DPP v říjnu loňského roku. Se svými referencemi a portfoliem se do ní přihlásilo celkem 26 týmů, z toho 10 zahraničních ze 7 zemí, uvádí web DPP. O vítězích rozhodovala pětičlenná porota, jejímž předsedou byl Ivan Dlabač, vedoucí ateliéru průmyslového designu na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze (UMPRUM) a zakladatel studia DIVAN.
„Odhalená, vzdušná, milovaná – to byl náš slogan celého projektu nové lanovky na Petřín. Navrhovali jsme ji s respektem k jejímu odkazu i místu, ovšem tak, aby byla komfortní́ a technologicky vyspělá,“ cituje web DPP Annu Marešovou.
„Chtěli jsme se vyhnout sportovnímu či okázalému vzhledu a zvolili jsme cestu udržitelného a funkčního designu. Maximalizovali jsme výhled a vytvořili odhalenou a vzdušnou podobu lanovky pro co nejlepší́ pocit z jízdy. Věříme, že bude dobře sloužit lidem a bavit je minimálně dalších 30 let,“ doplnila Marešová k návrhu vlastního studia.
Zdroj: Anna Marešová Designers, DPP, Facebook, Instagram
Autor: Evženie Novotná