Plánovaný projekt tramvajového okruhu by měl spojit čtveřici pražských nádraží: Podbaba, Dejvice, Smíchovské nádraží a Eden a také propojí dohromady všechny linky metra, slibují Piráti. Pokud uspějí v podzimních volbách, tento projekt pro ně má nejvyšší prioritu. Podle slov Zdeňka Hřiba zbývá dostavět pouhých 19 kilometrů.
Tramvajový okruh dokáže toto slabší místo pražské městské dopravy řešit za přijatelnou cenu s horizontem dokončení v roce 2035, uvádí zpráva Pirátů. Ovšem jsou to zatím jen sliby, vše záleží na tom, jak pro ně dopadnou blížící se komunální volby. Ty se konají již v pátek 23. a v sobotu 24. září.
Volby jsou už příští týden! Hoďte to Pirátům a křížkujte celou kandidátku – tak nám nejvíc pomůžete a dostanete Piráty na radnice. Volte sebe, volte Piráty! Máme odvahu dělat, co je správné! 💪🏴☠️ pic.twitter.com/GvyJKzPYKG
— Piráti (@PiratskaStrana) September 15, 2022
Přínos Pirátů Praze
„Praha v posledních čtyřech letech zažívá boom velkých dopravních investic. Po více než 40 letech jsme začali stavět metro D, vznikají nové tramvajové tratě a tři nová přemostění Vltavy. Zahájili jsme stavbu Dvoreckého mostu,“ cituje táž zpráva Zdeňka Hřiba, primátora hlavního města Prahy.
„Vytvořili jsme za čtyři roky dvakrát více míst na P+R parkovištích než naši předchůdci za deset let. Na část těchto investic se nám navíc podařilo vyjednat peníze ze zdrojů Evropské unie,“ dodal primátor, člen České pirátské strany.
Pirátské vize
„Naším vlajkovým projektem je tzv. tramvajový okruh, který výrazně zlepší dopravní spojení mezi městskými částmi mimo širší centrum. MHD v těchto místech jen velmi těžko konkuruje individuální automobilové dopravě,“ cituje tisková zpráva garantku pirátského programu v oblasti dopravy Gabrielu Lněničkovou.
„V současné době chybí 19 km tramvajových tratí, aby došlo k uzavření celého okruhu. Celkové náklady odhadujeme na cca 14 miliard,“ doplňuje Gabriela Lněničková, projektová manažerka a ekonomka.
Pražský tramvajový okruh
Měl by usnadnit cestování mezi městskými částmi na okraji metropole. Dle dostupných informací zbývá dostavět 19 kilometrů k tomu, aby okruh mohl začít být realizován. Do tohoto dlouholetého plánu spadá i nedávné zahájení stavby Dvoreckého mostu, který spojí břehy Vltavy mezi Prahou 5 a Prahou 4.
„Praha má dobré tramvajové spojení do centra, ale chybí propojení městských částí mimo širší centrum. A proto jsme přišli s ideou dostavby tramvajového okruhu, který by umožnil pohodlné a rychlé cestování mezi městskými částmi. Výhodou také je, že nabídne konkurenceschopnou alternativu k automobilové dopravě,“ dodala dle Praha IN Gabriela Lněničková k projektu.
Praha Sobě chce postavit S-Bahn
Vybudování takzvaného S-Bahn, tedy systému městské nebo příměstské železnice by mělo významně zlepšit spojení MHD v širším centru. Takzvané metro S, podzemní železniční uzel, pomocí kterého by se dalo projet městem z jednoho konce na druhý, slibuje ve své kampani vystavět strana Praha Sobě, uvádí web a2larm.
„Skládat by se měl ze dvou tunelů. Řešilo by to kapacitně úzká hrdla pro dopravu v centru města, kam už nemůžeme dostat víc vlaků,“ cituje web Adama Scheinherra, strojního inženýra a pražského náměstka pro dopravu.
„Existuje u nás velký potenciál pro S-Bahn, jaký má Berlín. Bylo by mnohem rychlejší se po městě dopravovat. To, že dnes většina vlaků, které přijedou z regionu, zastaví na Masarykově nádraží a neprojedou dál na druhý konec města, je problém,“ uvádí Scheinherr.
Záleží tedy na voličích, zda některý z výše uvedených projektů bude v následujících letech realizován.
Zdroj: Piráti, Twitter, Přehledně24, Facebook, Praha IN, a2larm
Autor: Veronika Holcová