Od krachu Bohemia Energy uběhly už čtyři měsíce. Přesto nemá ještě vypořádány veškeré své závazky. Poškozeným zákazníkům nabízí pomoc hned několik společností. Jak ale upozornilo ČTK, ne na všechny je spoleh. Potvrzují to také reakce na facebooku, které redakce Přehledně24 prošla. Získala i vyjádření jedné ze zákaznic.
V říjnu roku 2021 se otřásl trh s energiemi. V České republice to začalo pádem energetické skupiny Bohemia Energy. Tu následovalo dalších sedm dodavatelů. Bohemia Energy ale patřila mezi ty největší, měla kolem 600 tisíc odběratelů elektřiny a 300 tisíc odběratelů plynu.
Zákazníci mají nárok na odškodnění
Pro zákazníky těchto společností tím začaly nemalé komplikace. Museli si najít nového dodavatele. Pokud tak neučinili, zůstali u dodavatele poslední instance, kterého jim přidělil stát. U toho ale byla výše záloh mnohokrát až desetkrát vyšší, než měli lidé u zkrachovalého dodavatele.
Ale i po přechodu k běžnému dodavateli se zákazníkům cena za elektřinu a plyn rapidně zvýšila. V tomto případě mají lidé nárok na odškodné. To odpovídá částce, kterou musí zákazník zaplatit ročně navíc oproti svému předchozímu zkrachovalému dodavateli.
„K Bohemia Energy jsme s rodinou přešli, protože nám nabízela výhodnější částky než původní společnost, u které jsme odebírali elektřinu několik let a měli jsme díky tomu nastavený výhodný program. Jenže 14 dní po podpisu smlouvy mi přišla stručná SMS zpráva, ve které mi asi pěti slovy BE oznámili, že společnost končí. Žádné omluvy, žádné objasnění.
Další informace jsem si musela dohledat sama. To jednání ze strany firmy bylo šílené,“ říká pro Přehledně24 šestadvacetiletá zklamaná zákaznice z Libchav. Ta se pokusila podepsat smlouvu s původní společností, bohužel už se jí ale nepodařilo získat zpět bonusy, které u ní měla.
„Na měsíc a půl jsme skončili u DPI, což byla shodou okolností společnost, od které jsme k Bohemia Energy přešli. Za tuto dobu jsme zaplatili 15 000 korun. Pak jsme se společností navázali opět trvalou smlouvu, jenomže už nám odmítli dát cenu, kterou jsme u nich měli původně. Zatímco dříve jsme platili měsíčně necelé 4000, teď máme nastaveny měsíční splátky na 5700 korun,“ dodává.
Rozporuplné zkušenosti
Na trhu se objevilo hned několik společností, které nabízejí lidem s vymáháním tohoto odškodnění svou pomoc. Jedná se například o firmy KPS Advisory či LitFin.
Právě s druhým jmenovaným není ale řada zákazníků příliš spokojená. ČTK to potvrdila zástupkyně KPS Advisory Radka Háčková. „Jelikož s nimi společnost vůbec nekomunikuje, a mají proto obavu o svůj nárok, rozhodli se obrátit na nás,“ vysvětlila.
Potvrzují to i reakce lidí na facebooku. Redakce Přehledně24.cz prošla facebookové skupiny, v nichž se sdružují bývalí zákazníci Bohemia Energy. Uživatelka Lenka uvedla, že si u LitFin svou pohledávku zaregistrovala. „Jenže zatím od nich nemám žádnou zprávu, jestli něco dělají, nebo ne. Zatím hrají mrtvého brouka,“ stěžovala si na nezodpovědný přístup firmy.
Podle firmy ojedinělý případ
Podle vyjádření Michala Pavla z LitFin, které poskytl ČTK, se jedná o ojedinělý případ. V současné době totiž firma vyřizuje přes 10 000 žádostí o odškodnění, což zabere nějaký čas. Pomoci ze strany ostatních podobně zaměřených firem se nebrání.
„Samozřejmě vítáme činnost kohokoliv, kdo se snaží pomoci s vymožením kompenzace od Bohemia Energy, protože to ve výsledku zvýší tlak na tuto skupinu, a tím i zvýší šance na odškodnění poškozených klientů,“ vysvětlil pro ČTK Michal Pavel.
Zdroj: Přehledně24, ČTK, Facebook
Autor: Markéta Mladá