Po rozvolnění opatření stoupají podnikům tržby. Lidé mají zájem o workshopy či únikové hry

od Šárka Cvrkalová
3 minuty čtení
workshop
Zdroj: Shutterstock

Koronavirová omezení se ruší nejen ve světě, ale už i u nás. Sice zůstává velká řada opatření, v mnoha ohledech ale už došlo k rozvolnění a už po týdnu jsou vidět velké změny na celé řadě míst. Lidé si chtějí užívat života naplno a po dlouhé době využívají všech příležitostí.

Poté, co minulý týden došlo ke zrušení povinných kontrol bezinfekčnosti v mnoha podnicích, stoupla podle ČT24 návštěvnost veřejných míst. Bazény, restaurace, kina a další služby se teď mohou radovat z nárůstu zákazníků.

Restaurace podle dostupných informací evidují za letošní rok prozatím nejvyšší tržby, vzrostl také zájem lidí o kulturu. Ve všech odvětvích začíná růst tržeb, na druhou stranu ale nemusí jít jen o důsledky rozvolnění. Podle odborníků se totiž také hodně zdražovalo.

„Po rozvolnění nejvíce lidé zamířili do zábavních parků, kde utráceli zhruba 550 korun, poté velmi často navštěvovali kina, divadla, kde celková útrata vzrostla po rozvolnění během víkendu o dvojnásobek na 6 milionů korun. Velmi často také chodili na různá sportoviště,“ uvedl pro ČT24 mluvčí Global Payments Ondřej Holoubek.

Až dvojnásobné tržby

Redakce Přehledně24 oslovila podnikatele nejen ve službách s otázkou, zda také pociťují rozvolnění na tržbách či jiném chování zákazníků.

„Od rozvolnění zaznamenáváme výrazný nárůst tržeb, cca o 40 %. Největší nárůst prodejů je u dražších zážitků, které se v době pandemie prodávaly minimálně. Také jsme zaznamenali zvýšený prodej únikových her. Obecně byl v době pandemie největší problém u indoorových zážitků, pobytů a hromadných akcí,“ řekl pro Přehledně24 Ladislav Meškán z firmy Dokonalý zážitek.

„S rozvolněním registruji především dobrou náladu zákazníků a jejich velký zájem opět navštěvovat akce, v mém případě workshopy, offline. Rozvolnění se projevilo i v rychlejších dodávkách materiálu, jehož dodací lhůty byly v době restrikcí velmi dlouhé. Obecně od zákazníků vnímám velmi dobrou energii a podporu,“ raduje se Petra Uharček, designérka z My Home Style.

„Zákazníci se po rozvolnění vracejí pomalu. Dle toho, co lze pozorovat a měřit, to není tak, že by zákazníci a hosté čekali až padnou zákazy a vrhli se do podniků. Jistě na tom má svůj podíl i obava z nákazy, která je v nás také za dobu pandemie zakořeněná. Začíná se projevovat také nejistota ohledně zdražování, vyšších sazeb atd. Toto má za následek nižší útraty,“ napsal trochu jiný pohled redakci Přehledně24 Michal Švihálek z Hotelu Concertino Zlatá Husa v Jindřichově Hradci.

„Hosté do restaurací se vracejí pomalu, ale vracejí. Jsou opatrní, co se týče sociálního kontaktu s jinými lidmi,“ doplňuje ho manažer z gastronomickém sektoru Tomáš Fekiač. Podle jeho slov se ale naopak velmi pozitivně projevují čísla u větších zakázek, svatebních hostin a pořádání firemních akcí.

„Co musím konstatovat, je, že za každou domluvenou akcí stojí tvrdá vyjednávání o cenách, jelikož cenový nárůst o více než 35 % je znát. Je opravdu nutné zdůraznit, že růst cen bude pokračovat směrem nahoru. Zároveň je velký nedostatek odborně fundovaných zaměstnanců, kterým pandemická krize otevřela brány do jiných odvětví, a oni se určitě jen váhavě rozhodují, zda se vrátí zpět ke svému původnímu řemeslu,“ dodává.

Bohužel se ale celá řada odborníků bojí i toho, že kvůli zdražování budou lidé využívat služby čím dál méně. „Lidí přijde stejně, ale dají si spíš jenom to pivo nebo něco malého k jídlu, většinou jsou ale najezení z domova,“ okomentoval pro ČT24 současnou situaci sládek restaurace Ládví Cobolis Pavel Palouš.

Zvýšil se zájem o kulturní akce i o sport

I tak se ale tržby prozatím zvyšují. Pokud se porovnají tržby z minulých týdnů, došlo po rozvolnění k jejich obřím růstům. A to v některých podnicích až o 19 %. Zhruba 15 % lidí přibylo na sportovištích a podobně jsou na tom také kadeřnictví, kde se zvýšila návštěvnost o 13 %.

Zdroj: ČT24, Přehledně24

Autor: Šárka Cvrkalová



Související články