Praha po úspěšném pilotním projektu vyhlásí tender na sdílená kola. Pražané budou moci od metra popojet na kole

od Soňa Jiroutová
2 minuty čtení
Sdilena kola
Stanislav Heloňa / MAFRA / Profimedia

V říjnu minulého roku spustila Praha pilotní projekt, ve kterém nabídla držitelům MHD Lítačky možnost využít sdílených kol na patnáct minut zdarma. Pilotní projekt nyní skončil s úspěchem, a proto se Magistrát hlavního města Prahy rozhodl, že bude v projektu pokračovat. Nyní che magistrát v tenderu vybrat dvě společnosti provozující bikesharing a rozšířit nabídku o elektrokola. Na projekt bylo vyčleněno 48 milionů korun.

Bikesharing je doplňkem městské hromadné dopravy a umožňuje ekologický pohyb po městě. Uživatel si pomocí aplikace, SMS či kreditní karty zaplatí dobu, na kterou chce kolo půjčit.

Úspěšný pilotní projekt

Pilotní projekt byl spuštěn 11. října minulého roku a za tu dobu jej k 10. dubnu letošního roku využilo dle iDNES 11 680 lidí a celkový počet výpůjček byl 164 068. Projekt spočíval v tom, že majitelé Lítačky si mohli zapůjčit sdílená kola firem Rekola a Nextbike na 15 minut zdarma, a to až čtyřikrát denně.

„Pilotní program po půl roce fungování, i přesto, že byla zimní sezona, vyhodnocujeme jako úspěšný. Přes 77 procent uživatelů využívá službu opakovaně. Průměrně se uskuteční okolo 1 000 výpůjček denně, někdy až 2 500. Na základě zájmu a pozitivní vazby cestujících jsme se rozhodli, že chceme trvale zapojit bikesharing,“ sdělil primátorův náměstek pro dopravu Adam Scheinherr.

Pozitivně vyhodnotil pilotní projekt i Vít Ježek, který je provozovatelem startupu Rekola. Ten v rozhovoru pro iDNES uvedl, že se přes Lítačku připojilo 17 tisíc uživatelů. K problémům odložených kol pak ale uvedl, že je třeba vybudovat vhodná infrastruktura stanovišť, která musí být co nejvíce dostupná.

Vyjádřil se také k problému, kdy se sdílená kola válejí po chodnících. Jak uvedl, uživatelé musí po dokončení jízdy kolo vyfotit, aby bylo zřejmé, jak kolo nechali stát. Vliv větru či lidí, kteří pak kola shodí, však ovlivnit nelze.

Server Z dopravy uvedl na svých stránkách konkrétní čísla za období od 11. října 2021 do 10. dubna 2022. Kromě výše zmíněných čísel se zde uvádí, že denní průměr počtu jízd byl 924 a nejčastěji si lidé kolo půjčovali na 5 minut.

Tender na službu sdílených kol

Magistrát hlavního města Prahy chce po úspěšném pilotním projektu vyhlásit tender na provozovatele této služby. Prozatím dle náměstka Scheinherra projevilo o účast v tenderu zájem pět firem, z nichž budou vybrány dvě.

Vybrané firmy budou muset splnit předem dané podmínky, například pokrytí minimálně 90 % stanic metra. Náměstek k tomu na facebooku dodává: „Ve velkém přidáváme cyklostojany ke stanicím metra a připravujeme je i u tramvajových přestupních uzlů.“

Další podmínkou pro vybrané firmy bude zapojení elektrokol. U nich však vzhledem k pořizovací ceně bude omezena doba využití zdarma z 15 na 5 minut.

Pražané sdílení kol vítají

Nejen z komentářů na facebooku vyplývá, že novou možnost pohybu po Praze obyvatelé města vítají.

„Skvělá práce, jen tak dál,“ objevuje se často v komentářích pod příspěvkem náměstka. Lidé kvitují také zapojení elektrokol, aby mohli tento způsob dopravy využívat i starší lidé.

Současně se ale mezi diskutujícími objevují komentáře kritizující parkování těchto kol a koloběžek po Praze. Lidé službu využívající je totiž často zaparkují mimo vyznačená místa.

„Bylo by dobré, kdyby s tímto projekt do budoucna počítal, protože je nepříjemné chodit po centru a narážet na shluky kol a koloběžek. Není to moc dobrá vizitka pro město ani pro Pražany,“ uvedla pro Přehledně24 Šárka, rodačka z Prahy.

Jak však z plánovaného projektu vyplývá, s rozšířením parkovacích míst se počítá. Prozatím ale nebylo upřesněno, kdy Praha projekt spustí.

Zdroj: iDNES, Facebook, Z dopravy

Autor: Soňa Jiroutová



Související články