Praha už ví, jak bude vypadat nový most pod Vyšehradem. Návrh rozdělil společnost a vznikla kvůli němu i petice

od Markéta Krejčí
2 minuty čtení
Vytonsky most Vysehrad
Zdroj: MICHAL SVÁČEK / MAFRA / Profimedia

Mosty mají většinou za úkol spojovat. Zatím to ale vypadá, že Výtoňský most v Praze spíše rozděluje –⁠ alespoň v poslední době. Jeho rekonstrukce se už plánuje několik desítek let. Nyní, když se konečně vybral projekt, který most nahradí, ozvalo se mnoho nespokojených hlasů. Ty dokonce neváhaly přistoupit až k petici.

Výtoňský most se nachází pod Vyšehradem a spojuje pražské hlavní nádraží a Smíchov. Jeho stav není vyhovující už více jak 30 let. Podle webu Z Dopravy se jedná o „nejvýznamnější úzké hrdlo pražského železničního uzlu“.

Z tohoto důvodu se majitel stavby, tedy Správa železnic, rozhodl most upravit tak, aby více vyhovoval současným požadavkům. Na mostě mají být nově tři koleje, místo předešlých dvou a také prostor pro pěší a pro cyklisty. V okolí má vzniknout také nová zastávka Výtoň, která bude propojovat vlakovou a tramvajovou dopravu.

Majitel chtěl most původně zbourat

Most je ve velmi špatném stavu, a Správa železnic tak nejprve uvažovala, že by bylo nejlepší celý jej strhnout a postavit nový. Tato myšlenka ale měla jeden háček –⁠ most spadal pod památkovou ochranu.

Ačkoliv se Správa železnic snažila tuto ochranu zrušit, u ministerstva kultury narazila. „Na základě všech shromážděných podkladů dospělo ministerstvo kultury k závěru, že soubor železničních mostů na trati Praha-Smíchov a Praha-Hlavní nádraží vykazuje znaky kulturní památky,“ uvedlo ministerstvo podle Z Dopravy.

Správa železnic se tak nakonec rozhodla vypsat soutěž na návrh rekonstrukce stávajícího mostu. V komisi se pak kromě jejích zástupců objevili i památkáři, aktivisté z Klubu Za starou Prahu a za pražský magistrát náměstek pro dopravu Adam Scheinherr. Uvedl to deník Blesk.

Do soutěže se přihlásilo 12 zájemců, kteří představili své návrhy. Nakonec zvítězila firma 2T engineering, která z původního mostu hodlá podle projektu zachovat jen spodní pilíře.

Proti návrhu vznikla i petice

Jak už to tak bývá, mnozí lidé nejsou s návrhem příliš spokojení, a to včetně těch, kteří byli ve výběrové komisi přítomní. „Mně se příliš nelíbí, jedná se o dílo architektonicky nezdařilé,“ řekl iDNES Adam Scheinherr. Posléze se přidal i Klub Za starou Prahu.

Ten dokonce vytvořil petici adresovanou ministerstvu dopravy a Správě železnic, ve které jej vyzývají k „přehodnocení záměru demolice kulturní památky železničního mostu“. „Záměr demolice celé nýtované konstrukce mostu považujeme za zbytečný a v důsledcích za barbarský,“ píše klub v textu petice.

Jedni chtějí most zachránit, jiní zbourat

Stejně jako se na osudu mostu nedokáže shodnout odborná veřejnost, nemají jasno ani lidé diskutující o problematice na facebooku pod příspěvkem právě Adama Scheinherra.

„Kéž by to ministr dopravy Martin Kupka a Správa železnic ještě přehodnotila… Tohle citlivé a ikonické místo si to zaslouží,“ napsal například Martin. „Díky. Zachránit současný most by byl ideál,“ souhlasí Antonín.

„Most pod Vyšehradem je nezajímavá zastaralá nýtovaná hromada šrotu, která měla opustit území Prahy už před půl stoletím,“ myslí si naopak Mirek. „Vítězný projekt SZ je mnohem lepší než původní most. Bez zodpovědnosti za náklady a bezpečnost se to snadno mluví,“ uvedl Radek.

Zdroj: Za starou Prahu, Petice, Z Dopravy, iDNES, Blesk, Facebook

Autor: Markéta Mladá



Související články