Praha zahájila výstavbu trolejbusové trati na letiště. Zbytečnost, zní ze sítí

od Šárka Cvrkalová
2 minuty čtení
Vystavba trolejbusove dopravy
Zdroj: JAKUB STADLER / MAFRA / Profimedia

14. února začala na pražském Veleslavíně výstavba trolejbusové trati na Letiště Václava Havla v Ruzyni. Hlavním zdrojem financí pro výstavbu jsou evropské peníze pro podporu udržitelné dopravy v Praze, uvádí Hospodářské noviny. Trolejbusy by měly začít jezdit už v příštím roce.

Výstavba trolejbusové trati podle předpokladů potrvá 15 měsíců, uvádí tisková zpráva Dopravního podniku hl. m. Prahy. Její celková cena je 354,5 milionu korun. Na trati by měla nadále jezdit linka číslo 119 jako doposud, nově však bude elektrifikovaná.

„Pevně doufáme, že už na jaře 2024 budeme moci svézt první cestující. Tříčlánkové trolejbusy už jsou vysoutěženy a první z nich, abychom mohli školit řidiče, by měl dorazit už do konce letošního roku,“ uvedl při slavnostním zahájení stavby ředitel DPP Petr Witowski.

Velkokapacitní bateriové trolejbusy

Náměstek primátora Zdeněk Hřib potvrdil, že na trati by měly být nasazovány velkokapacitní bateriové trolejbusy. „ Ty budou šetrnější k životnímu prostředí než klasické autobusy. Zajímavostí je, že přibližně polovina trasy tak díky jízdě v režimu na baterii může zůstat bez trolejového vedení,“ cituje jeho slova portál hlavního města Praha.

„Elektrifikace autobusové linky 119 je zároveň zařazena do mezinárodního výzkumného projektu, který je realizován v rámci evropského vědecko-výzkumného programu Horizon. Kromě prezentace a porovnání provozně-technologických parametrů velkokapacitních bateriových trolejbusů budeme podrobně sledovat provoz pro budoucí vývoj podobných vozidel,“ uvedl na svém facebooku Adam Scheinherr.

Zbytečná stavba

Ačkoli političtí zástupci popisují výstavbu trolejbusové trati na letiště jako velkolepou událost, občané republiky jsou k ní spíše skeptičtí. Například Zdeněk Hřib výstavbu na svém facebooku vychválil, většina jeho sledujících má ale dojem, že jde o zbytečnost a celý projekt tak kritizují.

„A co takhle koňské spřežení? Proč ani 33 let po revoluci Praha vůbec neřeší kolejové spojení na letiště? Je to ostudné a jsme jedna z mála evropských metropolí, kde se z letiště jezdí pouze autobusy. A je úplně jedno zda s tykadly, nebo výfuky,“ myslí si pan Tomáš.

Mnoho uživatelů pak pod příspěvkem Scheinherra má za to, že jsou důležitější věci, na které by se dalo zaměřit. „Ještě tam prosím udělejte eskalátory. Když totiž přijedete z letiště s dvěma kufry, tak je docela na prd se s tím vláčet po těch schodech,“ píše pan Martin.

Uživatel Petr zase doplňuje: „Děkuji za dodělání obchvatu lokality Hostivař a Petrovice, jak je nám slibováno od roku 2010. Ale vyfotit se u kvádru je snazší.“ Pochval se nedočkal pod příspěvkem ani Zdeněk Hřib. „A co to vlakové spojení, co už mělo pár let jezdit?“ připomíná pan Karel.

Pražský dopravní podnik v letošním roce plánuje pracovat na několika projektech. Kromě výstavby trolejbusové trati je to například stavba druhého úseku metra D. Vyrostou také koleje z Holyně do Slivence, uvádí iDNES.

Zdroj: DPP, Hospodářské noviny, Portál hlavního města Prahy, Facebook, iDNES

Autor: Šárka Cvrkalová



Související články