Neustálé zdražování bude mít dopad i na restaurace. Třetina hospod a restaurací, kde se točí piva z Plzeňského Prazdroje, neví, jak v budoucnu zvládnou prosperovat. Obávají se, že je zdražování piva i energií možná donutí zavřít. Kvůli tomu Prazdroj spustil unikátní poradensko-vzdělávací portál.
Od října si velkou část piv Plzeňského Prazdroje bude možné koupit zhruba o 8 procent dráž. V přepočtu jde o necelé dvě koruny. Důvody jsou stále stejné: rostoucí ceny za energie i rostoucí výdaje za výrobní procesy, psali jsme již počátkem září zde.
Skončit s provozem podniku je rozhodnuto jedno procento provozovatelů, každý třetí si pak svou další existencí není jistý. Vyplývá to z čerstvého průzkumu Plzeňského Prazdroje. Proto nejstarší tuzemský pivovar přišel s poradensko-vzdělávacím programem nazvaným První u zdroje pro všechny odběratele Plzeňského Prazdroje.
První u zdroje
„Je to nově vytvořená digitální platforma, kde hospodští a další profesionálové z oboru bezplatně najdou jednoduché tipy, rady a školení, jak svůj byznys posunout, nalákat nové hosty a uspět v této nelehké době. Určena není jen majitelům hospod, oslovujeme prakticky veškerý personál od kuchařů přes výčepní a servírky až po ty, kteří se starají o ekonomiku provozu. Hospodám a restauracím tak dáváme k dispozici opravdu komplexní nástroj pro růst jejich byznysu,“ uvedl k projektu obchodní ředitel Plzeňského Prazdroje Tomáš Mráz.
Celková komerční cena za absolvování všech kurzů jedním uživatelem se podle odhadu pivovaru pohybuje okolo 30 tisíc korun, Prazdroj je ale svým přímým odběratelům nabízí bezplatně.
Restaurace, které program zatím absolvovaly, si jej podle tiskové zprávy velmi pochvalují: „Pro obsluhu je nejdůležitější kurz o kvalitě piva, jak obsluhovat profesionálně, a kdo je můj zákazník. Pro mě zase všechny kurzy v oblasti ekonomiky gastro provozu a vedení lidí,“ cituje web Prazdroje Ivonu Schulzovou, majitelku restaurace v Ostravě-Porubě.
Plzeňský pivovar neustále pomáhá
Plzeňský pivovar si je dobře vědom zásadních změn v ekonomice a do restaurací, které odebírají jeho pivo, se proto snaží investovat. Poskytuje jim nejen poradensko-vzdělávací kurzy, ale také finanční podporu.
Snaží se také pomoci podnikům řešit stále trvající dopady koronavirové krize. Současně si uvědomuje, že podniky se musejí vyrovnat s enormním růstem nákladů i omezováním výdajů ze strany zákazníků.
Návštěvnost restaurací začala výrazně klesat během první pandemie covid-19. Během rozvolňování se sice návštěvníci nadšeně vraceli, ale s postupným zdražováním naturálií i energií je opět o konzumenty nouze. Spotřeba piva se za poslední tři roky oproti předchozím dekádám skutečně snížila, současně ale stoupla oblíbenost ovocných piv a radlerů.
Zdroj: Přehledně24, Prazdroj
Autor: Evženie Novotná