Rotační výuka prohlubuje sociální rozdíly. Víme, co činí žákům největší potíže

od Raina Tomanová
2 minuty čtení
zakladni skola
Zdroj: PETR ERET / MAFRA / Profimedia

Už měsíc funguje rotační výuka na základních školách. Děti se po týdnu střídají ve třídách, učivo podle učitelů zvládají dobře. Problémem jsou sociální vazby a také časté spory mezi dětmi.

Kromě prvních a druhých tříd byly děti již od podzimu na distanční výuce, a měly tak volnější režim. Návrat do škol tak pro mnohé může být problémový, protože nejsou zvyklí na třídy plné spolužáků.

Spory a hádky jsou většinou mimo školu, i tak si rodiče stěžují ředitelům

Jak řekla ředitelka ZŠ Mendelova Martina Thumsová, rodiče většinou chodí se stížnostmi na konci toho týdne, kdy mají dítě na prezenční výuce. „Po mobilech si nadávají, perou se, ale všechno se děje venku,“ uvedla pro Lidové noviny.

„Místo toho, abychom je tady ve škole začali rovnat a znovu nastavovat pravidla, si zase sednou doma. Řešit problémy v momentě, kdy na děti nemůžeme výchovně působit, je science fiction,“ nelíbí se Thumsové aktuální systém výuky.

Problémy jsou jen na některých školách. Například šéf Asociace ředitelů základních škol Michal Černý se zatím s problémy nesetkal. Podle něj je větší problém nošení roušek, u učitelů nošení respirátorů.

Záleží tak na osobnosti dítěte, která ukáže, jestli se s danou situací vyrovná a zvládne návrat do školy. I tak mají děti problém si zvykat na školní režim, i když jsou předtím doma jen týden.

„To je jako když budete chodit týden trénovat a týden budete doma,“ řekl k situaci ředitel základní školy v Brně Petr Punčochář.

Na druhém stupni je to složitější

První stupeň se dá zvládnout, na druhém stupni je rotace náročnější. Je to z toho důvodu, že tam už každý předmět má jiného učitele. Děti se na sebe sice navzájem těší, ale konfliktům na některých školách se zabránit nedá.

„Nefunguje to po té sociální stránce. Po té výukové to funguje, děti jsou schopné se velmi dobře učit i na základě distanční výuky,“ uvedla Thumsová.

Distanční výuka ale pro mnohé děti byla výhodou. Uvedl to Černý, který řekl: „Ve škole to slyší jenom jednou a třeba se bojí zeptat, když něco nepochopily.“

Žáci se zlepšili hlavně v matematice, naopak ve čtení byly větší problémy, protože u čtení je potřeba, aby na dítě dohlédl dospělý. Ukázalo se tak, kdo se dětem doma věnoval.

Kantoři to mají, co se týče rotační výuky, mnohem těžší. Ti, kteří učí na druhém stupni základní školy, pendlují mezi učivem ve škole a dálkově. „Běhají ze třídy do kabinetu, nebo do volné učebny, tam vysílají, a pak jdou zase učit do další třídy,“ popsal situaci Černý.

Navíc musejí hlídat děti například na chodbách nebo v jídelnách, aby se nesdružovaly. Východiskem může být proočkovanost učitelů, která umožní rotaci učitelů ve škole.

Autor: Raina Tomanová



Související články