Tento čtvrtek bude zahájena stavba jednoho z klíčových infrastrukturních projektů, a to metro D. Předpokládané náklady jsou dle odhadů necelých 98 miliard korun. Díky této stavbě se Pražané mohou těšit na 10 nových moderních stanic.
Lehká koncepce, souprava jezdící bez řidičů či zvýšení bezpečnosti při nástupu. To jsou hlavní charakteristiky nového metra, které by mělo být dokončeno v roce 2029. V první fázi bude postaveno 5 stanic v úseku Pankrác–Nové Dvory. Následovat budou úseky Pankrác–Náměstí Míru a Nové Dvory–Depo Písnice.
Velkou novinkou budou bezpečnostní stěny, které povedou po celé délce nástupiště. Souprava metra zastaví vždy tak, aby stěna přímo navazovala na její dveře. Dveře ve stěně budou otevřeny pouze po dobu nástupu a výstupu, a tedy se jedná o významný bezpečnostní prvek.
Úleva pro občany i linku metra C
Metro D má ulevit zejména 150 tisícům osob žijícím v jihozápadní části Prahy. Doprava je zde zajišťována pouze autobusy.
„Ty mají ale několik zásadních nevýhod. Nejsou kapacitní, jedno vozidlo odveze 80 lidí a musí se vypravovat další a další. To klade velké nároky například na počty řidičů, kteří se již dnes pražskému dopravnímu podniku nehledají lehce,“ řekl pro Lidovky dopravní expert Zdeněk Lokaj z Českého vysokého učení v Praze. Dodal, že oproti autobusům je metro menší ekologickou zátěží pro město.
První fáze stavby bude obstarána společnostmi Subterra, Hochtief a Strabag. Spolumajitelem poslední firmy je ruský miliardář Oleg Děripaska.
Současný primátor Zdeněk Hřib vyjádřil obavu, aby peníze ze státního rozpočtu nešly právě jemu. V prohlášení Strabag však slibuje, že Děripaskovi nevyplatí žádné dividendy. Tyto obavy vycházejí zejména z toho, že Děripaska není na evropském sankčním seznamu, a může tak volně nakládat se svým majetkem.
Magistrát si od metra D dále slibuje odlehčení lince metra C. Právě tu využívají občané z jihozápadní části Prahy a ze zastávky Kačerov pak jezdí autobusy. Trasa je na hranici svých možností a situaci nelze vyřešit, protože intervaly mezi soupravami z důvodu bezpečnosti nelze krátit.
Stavba metra D má již nyní zpoždění
Stavba tedy začíná již v době, kdy je situace kritická. Původně k jejímu zahájení mělo dojít již před 15 lety, ale bylo upřednostněno prodloužení metra A do Motola a metra C do letňanských polí. Projekt stavby metra D tehdejší primátor Pavel Bém odložil.
V roce 2013 pražští radní pod vedením tehdejšího primátora Tomáše Hudečka stavbu linky schválili. O 3 roky později zažádala Praha o stavební povolení pro stavbu z Pankráce do Písnice. Dokumentaci měla zpracovat firma Metroprojekt, ale kvůli váznoucímu výkupu pozemků se vše opět zdrželo.
V květnu 2019 došlo k podpisu smlouvy se společnostmi Hochtief CZ, Metrostav a Strabag na provedení geologického průzkumu, který následně v červenci na Pankráci začal. Práce však poté zbrzdila pandemie koronaviru. V březnu 2022 získala Praha stavební povolení, a stavbě tak již nic nebrání.
Dopravní expert Lokaj uvádí k aktuální situaci: „Už dnes musíme přemýšlet o tom, jaká bude poptávka v roce 2040 či 2050, a podle toho musíme začít plánovat. Dnes městská hromadná doprava sice dostačuje, ale s rozvojem města za nějakou dobu dostačovat nemusí. Město absorbuje nové obyvatele, pracovníky, ti budou chtít MHD využívat.“
V Praze však příprava a realizace klíčových staveb závisí na vládnoucích stranách, mezi kterými často není konsenzus. Tím pádem jsou důležité infrastrukturní stavby odsouvány.
Zdroj: Lidovky, ČT24, ČTK, DPP
Autor: Soňa Jiroutová