Závěrečné zkoušky v autoškole prošly výraznými změnami již před třemi měsíci. Nyní se studenti autoškol setkají již 6. června s další novelizovanou sadou otázek, animací a videí. Nynější sady byly rozšířeny o 32 textových otázek, několik dynamických otázek a dvacet videí a animací, která budou odrážet reálný provoz.
Otázky by měly být více zaměřené na zranitelné účastníky provozu s ohledem na jarní a letní období. Tedy zejména na cyklisty a motorkáře. Asociace autoškol a ministerstvo plánují další rozšíření otázek z nynějších 951 na 1 400.
Nové otázky představilo ministerstvo dopravy ve spolupráci s asociací autoškol. Jedná se o novou sadu otázek se čtvrtletním odstupem s tím, že jsou opět zaměřeny sezonně. Novou sadu si mohou zájemci prohlédnout na webových stránkách Nové otázky.
Nové otázky s ohledem na roční období
Sada otázek je zaměřena zejména na chodce, cyklisty a motorkáře s tím, že vzhledem k jarnímu počasí se na vozovce zvyšuje jejich počet. Otázky kladou důraz na zásady defenzivní jízdy, tedy předvídání, odhalování a analyzování rizik v běžném provozu.
Otázky upozorňují například na situaci, kdy může vyběhnout zpoza autobusu dítě. Dále se studenti budou muset zamyslet nad záchranářskou uličkou či nad tím, zda před otevřením dveří není třeba zkontrolovat případnou přítomnost cyklisty, kterého by tak dveřmi srazili.
„V testových otázkách ze zkoušky se nyní zaměřujeme na aktuální témata související se zlepšujícím se počasím na jaře a v létě, kdy se na silnicích řidiči více setkávají s motorkáři, cyklisty či chodci,“ popsal na stránkách ministerstva novou sadu předseda Asociace autoškol Aleš Horčička.
V předchozí verzi závěrečných zkoušek patřila mezi novinky animace, zatímco nová verze se soustřeďuje na videa z reálného provozu. Jedno z videí je zaměřeno na záchranářskou uličku a dvě na motorkáře a cyklisty. Ačkoliv dvě videa vypadají identicky, jsou zaměřena na jiný okruh otázek.
„Textovou i audiovizuální formou budou ještě lépe představovat budoucím řidičům běžný provoz, ve kterém se budou moci již zakrátko po složení zkoušky pohybovat. Nově nebudou chybět ani plnohodnotná videa například s pohybujícími se chodci, takže zase celý systém posouváme dál,“ uvedl Stanislav Dvořák, ředitel odboru agend řidičů ministerstva dopravy.
Inspirace v zahraničí
Nové otázky byly začleněny státním podnikem Cendis. „Při cvičném testu se lze k videu vrátit zpátky, ale vždy se musí vidět celé, aby bylo možné zadat či změnit odpověď. Chtěli jsme se tak co nejvíce se přiblížit reálné dopravní situaci, kdy řidič v provozu nemá možnost zastavit čas, vrátit se a rozhodnout se jinak, správně,“ popsal ředitel Cendisu Jan Paroubek.
Při zavádění nových otázek se Česká republika inspiruje v zahraničí a změny vycházejí z apelu expertů, kteří změnu závěrečných zkoušek žádají již delší dobu. Současné otázky totiž odpovídaly situaci na silnicích před 20 lety a bylo již nutné je změnit.
Asociace autoškol a ministerstvo by do roku 2023 chtěly navýšit počet otázek z 951 na 1 400. Toto navýšení souvisí zejména s tím, že se studenti nebudou moci otázky naučit nazpaměť, ale budou muset jednotlivé situace pochopit.
Úspěšnost žadatelů o řidičský průkaz se nesnížila
Dle místopředsedy asociace autoškol Jiřího Novotného nedošlo po vložení nových otázek ke snížení úspěšnosti studentů autoškol. „Sledujeme zvýšený zájem o teoretickou přípravu žadatelů,“ uvedl podle iDNES Novotný s tím, že otázky neměly za cíl zpřísnit zkoušky, ale podpořit nutnost se více vzdělávat.
Dle Novotného se tento cíl ukázal jako splněný, protože se ozývá více žadatelů o teoretickou přípravu. Dlouhodobě jsou autoškoly kritizovány kvůli nedostatečné přípravě budoucích řidičů do provozu, jak z hlediska teorie, tak praxe. Nově přidané otázky mají studenty připravit lépe. Přesto mnoho řidičů zastává názor, že z autoškoly nikdy hotový řidič „nevyleze“.
Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR, Nové otázky, iDNES, ČT24, Lidovky
Autor: Soňa Jiroutová