Plánování linky metra D je v posledních letech horlivé téma. Trvá však déle, než si mnozí mysleli. Jak je na tom samotná výstavba a kdy se budou moci první cestující svézt na plánované modré lince?
Pandemie koronaviru v minulém roce zastavila svět. Stejně tak zastavila i výstavbu nové linky pražského metra, jež měla odstartovat již v minulém roce. Kvůli pandemii se například prodloužilo stavební řízení nebo lhůty pro výběrová řízení.
Pár let si počkáme
Linka D by se měla postarat o odlehčení linky C a alternativní spojení sídlišť na jihu města s centrem pro případ výluky Nuselského mostu. Cestující by měla nově postavená linka svézt z pražské Písnice až na Náměstí republiky.
Na samotné zprovoznění linky si však Pražané budou muset počkat, stejně tak jako na začátek výstavby. Start provozu linky D je naplánován za sedm let, nikdo ovšem nemůže potvrdit, zda dojde k dodržení tohoto termínu.
„Čtvrtou linku pražského metra bychom rádi zprovoznili ve druhé polovině roku 2028, bude ale záležet na tom, kdy budeme moci začít stavět první úsek,“ uvedl mluvčí Dopravního podniku hl. m. Prahy Daniel Šabík v září minulého roku.
V první fázi je naplánována stavba metra v úseku Pankrác a Nové Dvory, později bude pokračovat až do stanice Depa Písnice. Podle aktuálních plánů by mělo být cestujícím umožněno na této lince využít až čtyřikrát přestupní stanici.
Metro bez řidiče
Podle zprávy z roku 2004 uvažoval magistrát o tom, že by byla trasa D vybudována jako automatické metro. To by znamenalo, že by samotnou soupravu metra neobsluhoval řidič. Nevýhodou automatických souprav je však menší kapacita.
Veřejnosti již bylo zpřístupněno několik grafických návrhů stanic, na kterých je možné vidět to, že se s automatickým metrem počítá. Automatické soupravy jsou ve světě běžné a provozovatelé si jejich chod chválí.
Během stavby bude nutné na čas uzavřít současnou stanici Pankrác. Metro tak bude stanicí pouze projíždět. Kdy se tak stane, ovšem zatím nikdo netuší. Cestující budou muset během výstavby využívat povrchovou dopravu, u které se plánuje navýšení kapacity.
Předpokládaná cena celého projektu je skoro sedmdesát tři miliard korun a investorem je Dopravní podnik hl. m. Prahy.
Zdroj: Dopravní podnik hl. m. Prahy, Lidovky.cz
Autor: František Olša