Těžká rána pro český národ: Zase nám zdražují pivo. Nejspíš se to týká i vaší oblíbené značky

od Šárka Cvrkalová
2 minuty čtení
pivo
Zdroj: Shutterstock

Většina Čechů bohužel při této informaci zapláče. Jsme národ pivní, a proto každé zdražení tohoto lahodného nápoje naše peněženky velmi rychle poznají. Bohužel ode dneška zdražuje v průměru o 3 % Plzeňský Prazdroj a přidávají se i další pivovary.

Zdražení se dotkne velké většiny produktů a v průměru jde zhruba o 46 haléřů za jeden půllitr piva. To sice nevypadá nijak výrazně, když si to ale spočítáte v celkovém měřítku, zjistíte, že se to na útratě pozná.

Navíc se zdražení poprvé po třech letech týká nejenom piv v láhvi, plastu či plechovkách, ale také čepovaných piv. Stejně tak jako v minulých letech kopírovaly zdražení Prazdroje i další pivovary, přidají se k němu pravděpodobně i tentokrát.

Staropramen zdražuje už od 1. července

Pivovary Staropramen jsou v České republice druhým největším producentem piva. Už od 1. července zdražovaly vybraná tanková a sudová piva v průměru o 2,9 %. Zdůvodnily to tím, že stoupají ceny energií, vody a ropy. A vypadá to, že mnohé pivovary budou pokračovat.

Zdražit produkci chce pivovar Ferdinand v Benešově, náchodský Primátor a pravděpodobně i Bernard zvedne ceny u některých sudových piv. Svijany a Budvar prozatím hlásí, že by chtěly letos ceny udržet, ale s jistotou se ani to říci nedá.

Skupina německé značky Heineken, pod kterou patří i Krušovice, Starobrno, Zlatopramen nebo Hostan, se zatím k vývoji cen nevyjádřila. Dá se ale očekávat, že vzhledem k tomu, jak ceny energií rostou a jak se k situaci staví ostatní pivovary, i u těchto můžeme očekávat zdražení.

Zdražení po třech letech

Prazdroj se ke zdražení piv dostal letos poprvé od roku 2018. Podle mluvčího společnosti Zdeňka Kováře se po tři roky inflace neustále zvyšovala, ale pivovar se pokoušel udržet si své ceny. Letos je ale už situace neúnosná.

„Šlo o důsledky zavedení regulací, jako jsou EET, zákaz kouření i dopady pandemie,“ řekl Kovář médiím. Pivovar podle něho za poslední rok investoval přes půl miliardy do bezplatné výměny prošlého piva, odložení plateb hostinským a investic do předzahrádek a vybavení.

Loni klesl meziročně prodej Prazdroje o více než 6 %, takže je jasné, že pokud by ceny zůstaly tam, kde jsou, vzpamatovával by se ze situace velmi dlouho. To je jeden z důvodů, proč se společnost letos rozhodla pivo zdražit.

Zdroj: ČTK, ceskatelevize.cz, irozhlas.cz

Autor: Šárka Cvrkalová



Související články