Sklady České pošty jsou nacpané k prasknutí. Je to dané nejen tím, že před Vánoci spousta lidí objednává dárky na internetu, ale hlavně tím, že chodí hodně zásilek také z Číny nebo Velké Británie.
Pro každý balíček nejen z těchto zemí je nutné podat elektronické celní prohlášení, což jeho dodání může prodloužit klidně o několik týdnů. Česká pošta to uvedla v tiskové zprávě. Už od října podléhají clu i malé zásilky, které nejsou z Evropské unie.
Lidé často ignorují výzvy k vyplnění celního prohlášení
Česká pošta vybízí své zákazníky, aby vyplnili formulář a také plnou moc – tím se zásilka může proclít a dostane se na správnou adresu. Bohužel bez pomoci svých zákazníků pošta nemůže zásilky zpracovat a poslat je ke konečnému zákazníkovi.
Ondřej Kučera, manažer útvaru mezinárodní pošty, uvedl: „Klienty informujeme už před příchodem zásilky do České republiky SMS zprávou, že můžou očekávat zásilku, a dále je žádáme o poskytnutí dat přes webový formulář, za což můžou získat také slevu. Také mohou Českou poštu zmocnit pro zastupování v celním řízení.“
Legislativa umožňuje povinnost proclít zásilky ze třetích zemí do 90 dnů. U takových objednávek je nutné vyplnit také email, který slouží ke komunikaci. Bohužel ale svou emailovou adresu udává pouze 30 % zákazníků, ostatní musí počkat, až jim dopis o povinnost proclení dorazí poštou.
Česká pošta nemůže balíčky skladovat příliš dlouho, zvlášť v době před Vánocemi, kdy jsou sklady nacpané až po strop. Lidé většinou ani netuší, že právě jejich balíček podléhá proclení. Od 1. října je DPH vyměřené i u balíčků nižší hodnoty, jak uvedla ČTK.
Při objednání takového balíčku je nutné uvést nejen svou adresu, ale také telefon nebo emailovou adresu, aby vás Česká pošta mohla kontaktovat ohledně celního prohlášení. Po zmocnění pošta sama provádí celní řízení a odvede i DPH. Pokud jste tak objednávání dárků nechali na poslední chvíli, můžete být zklamaní, protože balík nestihne do Vánoc dojít.
Mnoho lidem vánoční dárek nestihne přijít
Například pan Adam si musel sám ověřit, jestli je jeho balík na cestě. Při zjištění, že je z Ameriky už v České republice, se obránil na infolinku Celní správy, ale telefon mu nikdo nebral. Dovolal se nakonec na linku České pošty, kde se ale moc informací také nedozvěděl.
„Celní správa vydává rozhodnutí o propuštění do navrhovaného celního režimu. To je celá její úloha. Pokud je vaše zásilka ve stavu celního řízení, tak musíte komunikovat s deklarantem, který za vás celní řízení řeší,” dostalo se mu odpovědi, kterou pak sdílel se serverem idnes.cz.
Na vyjádření od České pošty ale může čekat několik týdnů. „Moje zásilka už trčí devět dní v Praze na poště a já se k ní nemůžu dostat. S Celní správou a Českou poštou se buď nemohu spojit, nebo dostanu jen strohé úřednické fráze, které jsou nicneříkající. Na svou zásilku budu takhle čekat ještě několik týdnů,” postěžoval si Adam.
Určitě ale nebude jediný, který se své zásilky do vánočních svátků nedočká. Celní správa na teď spoustu práce, ale zároveň za zpožděné zásilky nepřijímá žádnou zodpovědnost. „Celní správa a její proces potvrzování a kontroly je velmi rychlý a trvá jen několik minut. Celý ten proces záleží především na konkrétní doručovací službě a také poště,” řekla mluvčí Generálního ředitelství cel Hana Prudičová.
Autor: Raina Tomanová