Dvorecký most propojí Zlíchov a Podolí a bude sloužit především městské hromadné dopravě, cyklistům a pěším. Stavba v pořadí již 19. mostu přes řeku Vltavu začala v úterý 13. září za účasti primátora hlavního města Prahy Zdeňka Hřiba.
„Dvorecký most konečně propojí opačné břehy Vltavy mezi Podolím a Zlíchovem. Pro pražskou MHD je most jednou z nejzásadnějších staveb. V jižní části města se spojí významné tramvajové trati vedoucí od Barrandova a Modřan, a zlepší se tak i přestupní vazby mezi dopravními uzly Lihovar a Dvorce,“ citují Zdeňka Hřiba webové stránky Prahy.
„Most, který je určen pro MHD, cyklisty a chodce, bude moci v případě nutnosti využívat i například záchranná služba. Je dobrou zprávou, že na výstavbu mostu by mohla přispět i Evropská unie, a to až 500 milionů korun,“ dodal primátor hlavního města Prahy.
Stavíme Dvorecký most! 👍
Společně s Trojskou lávkou a Štvanickou lávkou je to už třetí přemostění přes Vltavu, které naše koalice realizuje. Pražské mosty mají v současnosti tu nejlepší péči v moderní historii Prahy. pic.twitter.com/sKaEDj1Rc1— Zdeněk Hřib (@ZdenekHrib) September 13, 2022
Příprava staveniště
V současné situaci jsou práce na mostě ve fázi přípravných opatření, konkrétně zřízení přístupů na stavbu a ploch pro zařízení staveniště, demolici pozemních objektů a další terénní úpravy. Délka mostu bude dosahovat 361 metrů a rozpětí polí se bude pohybovat od 30 do 87 metrů, uvádí web MČ Prahy 5.
Na obou březích Vltavy vznikne řada doplňujících objektů. Na zlíchovské straně to bude velká nájezdová ocelová rampa pro cyklisty, schodiště včleněná do terénu a v opěře mostu bude objekt informačního centra PID s kavárnou pro návštěvníky. Na straně Podolí u Žlutých lázní se počítá s velkou sportovní arénou a zázemím pro údržbu mostu a okolí, uvádí své plány Městská část Praha 5.
Slavnostní zahájení
Na zahájení projektu se přijel mimo jiné podívat také Adam Scheinherr, zastupitel hlavního města Prahy a náměstek primátora.
Vlažné přijetí
Z reakcí lidí na facebooku vyplývá, že reakce na vizuál mostu jsou opět rozporuplné, podobně jako u návrhu na realizaci Vltavské filharmonie. „Vypadá hezky – už aby stál,“ uvedla paní Hana. „Super! Dobrá práce!,“ přidává se pan Pavel a další komentátor souhlasí: „Super! Ještě další 4 roky s Prahou Sobě, ať se všechny projekty dodělají,“ píše pan Vít.
Najde se ale i množství negativních komentářů: „810 dní… Přes dva roky. Ach jo, nechápu, proč to trvá vše tak strašně dlouho?“ lamentuje paní Barbora a stránka Jedeme autem dodává: „Nechat postavit most za více než miliardu z veřejných pražských peněz, ale nevpustit na něj auta? To není na oslavu s kladívky, ale na facku.“
Moderní vzhled mostu
Podle návrhu architektů z Tubes a Atelier 6 se o realizaci devatenáctého mostu před pražskou Vltavu postarají firmy Metrostav TBR, Strabag a Firesta Fisher. Město Praha očekává, že most by měl být hotov na přelomu let 2024 a 2025.
Autoři návrhu se inspirovali Františkem Menclem, mimo jiné autorem Libeňského mostu, který si uvědomoval, jak je důležité, aby most dobře zapadl do okolní historické zástavby. Vedle toho autoři pojali most jako sochu – bílou bránu do města, která bude nad Vltavou díky osvětlení integrovanému do zábradlí z umělého kamene zářit, uvádí tisková zpráva MČ Prahy 5.
Zdroj: Praha, Twitter, Facebook, MČ Praha 5, Přehledně24
Autor: Evženie Novotná