Ministerstvo školství chce zrušit známkování v prvních až třetích třídách základních škol s tím, že slovní hodnocení je více vypovídající. S jeho záměrem však nesouhlasí ani sdružení učitelů, ani sami rodiče. Agentura STEM/MARK provedla výzkum, dle kterého 53 procent Čechů se změnou nesouhlasí.
Jedná se o tradiční model, na který jsou zvyklí rodiče i učitelé. Nyní ministerstvo chce provést změny, které vyvolávají u veřejnosti obavy.
V praxi by tato změna znamenala, že zatímco jedno dítě v rodině, které by navštěvovalo čtvrtou nebo vyšší třídu, by přineslo domů vysvědčení se známkami, tak mladší dítě by přišlo se slovním hodnocením.
Navržené změny se nelíbí učitelům ani rodičům
Ministerstvo školství oznámilo svůj záměr zrušit známkování v prvních až třetích třídách už v lednu tohoto roku. Děti by tak místo známek obdržely informativní vazbu formou slovního hodnocení.
Sdružení učitelů se však vyjádřilo proti tomuto záměru, který by plošně zavedl zrušení známkování. Dle zástupce Asociace ředitelů základních škol Luboše Zajíce by totiž zavedení slovního hodnocení vedlo ke zmatení rodičů.
Proti se vyjadřují i rodiče, kteří jsou zvyklí na určitý systém a mají obavu, aby hodnocení dobře chápali.
Známkování není objektivní
V říjnu minulého roku jsme informovali, že se odborníci z CERGE-EI shodli na zrušení známkování na školách a nahrazení slovním hodnocením.
V rámci výzkumu Daniel Münich a Tomáš Protivínský z CERGE-EI zkoumali vztah mezi skóre žáků v testu matematické gramotnosti PISA z roku 2018, jejich známkami a záměrem hlásit se na vysokou školu.
Výsledky poté rozdělili dle přísnosti známkování na jednotlivých školách. A výsledek?
U přísněji známkujících škol byli dvojkaři, kteří ve sledované matematice dosáhli 532 bodů, zatímco u mírněji známkujících škol jedničkáři obdrželi 518 bodů.
Právě proto se shodli na tom, že známkování není objektivní, a doporučili jeho nahrazení slovním hodnocením.
Více než polovina Čechů nesouhlasí
Protože se zcela vážně začíná diskutovat o zrušení známkování v prvních až třetích třídách, provedla agentura STEM/MARK průzkum veřejného mínění.
Průzkumu, který probíhal od 13. do 17. února, se zúčastnilo 504 osob a výsledek je takový, že 53 % osob se zrušením nesouhlasí.
„Větší podporu má myšlenka zavedení slovního hodnocení v prvních třídách základních škol hlavně u mladých lidí pod 30 let, naopak mezi seniory je odpor k takové změně nejvýraznější,“ uvedl k výsledkům Radek Pileček z agentury STEM/MARK.
Z dotázaných osob mělo 28 % (v Praze dokonce 41 %) zkušenosti se slovním hodnocením a dvě třetiny z nich je hodnotilo kladně.
„Ukazuje se, že větší povědomí o jeho pozitivních přínosech by mohlo lidi přimět změnit názor a dát slovnímu hodnocení zelenou. U spousty Čechů jde zřejmě o strach z něčeho neznámého, o čem zatím nemají dostatek informací, jak to vlastně funguje v praxi,“ dodal Pileček.
Právě zvyk a tradice je nejčastějším důvodem nesouhlasu Čechů. Dále pak respondenti udávali jako důvod, proč ponechat známkování, jeho jednoduchost, přehlednost a srozumitelnost pro všechny žáky, rodiče i učitele.
Zdroj: STEM/MARK, Přehledně24
Autor: Soňa Jiroutová