Společně se zdražováním energií a některých druhů potravin se v současné době často hovoří také o tom, že se pohonné hmoty dostávají cenově opravdu velmi vysoko. V současné době už řidiči v průměru za litr benzínu dají až 37 korun, za naftu pak 36. A podle všeho bude hůř.
Většina řidičů již teď pociťuje velké změny. Podle odborníků se ale zlepšení rozhodně žádné nechystá. Analytici věří spíše tomu, že po Novém roce bude ještě hůře. Nejen teď před Vánocemi si celá řada lidí uvědomuje, jak drastická změna to je.
Bohužel v souvislosti s celosvětovým zdražováním nemohou české benzinky jinak. „Někteří lidé si myslí, že cenu pohonných hmot můžeme snadno změnit. Ale nemůžeme, to je prostě dané. Jako Česká republika jedeme ve vleku světových cen, takže prodáváme podle cen na burzách v Amsterdamu a Rotterdamu,“ vysvětlil již dříve majitel pumpy Tank Ono Jiří Ondra.
Pumpy si musíte vybírat
Velký rozdíl v cenách pohonných hmot pociťuje například finanční poradce Petr Šimánek. Ten i jakožto hokejový poradce najezdí stovky kilometrů, a zdražení se ho tedy hodně dotkne. Už teď prozradil, že se snaží jednat tak, aby ušetřil každou korunu.
„Dřív to bylo, kde jsem zastavil na kafe, tak tam jsem tankoval a teď opravdu mám dvě tři benzínky v těch trasách, co jezdím, kdy vím, že je to fakt o ty dvě tři koruny levnější, a to udělá za měsíc už hodně peněz,“ popisuje. Před rokem prý utratil zhruba o 500 korun za nádrž méně.
A je to pravda. I podle odborníků byl v poměrně nedávné době benzín levnější skoro o 10 korun. Plná nádrž pak stála zhruba 1300 korun, zatímco v současné chvíli je to přes 1800.
„Bez toho ježdění se prostě neobejdu, takže vím, že je to položka, která tam vždycky je, a holt díky tomu v podnikání vydělám víc nebo míň na základě těch cen,“ dodal Šimánek, který utratí měsíčně za benzín asi o 2000 korun více než dříve.
Změny se projevují i na dálkové dopravě
„Je velmi vysoká spotřeba, globální ekonomice se daří, ale právě tato vysoká spotřeba narazila na to, že strana nabídky nedokázala tak rychle zareagovat a momentálně na trhu s ropou sledujeme mírný nedostatek,“ říká analytik Boris Tomčiak, pracovník společnosti Finlord.
Všechny tyto změny se ale týkají nejen řidičů osobních aut, ale také dálkové dopravy. Velké dopravní firmy změny cítí velmi výrazně. Jedna z nich, která jezdí především po Evropě, utratí za jednu cestu až o 5000 korun více. Při provozu čtyř stovek kamionů se tak jedná o miliony.
„Celkové náklady na dopravu meziročně počítejte patnáct procent, z toho deset procent jsou pohonné hmoty. Veškeré náklady, které nám narostou, musíme přenést na koncové zákazníky, tam není jiná možnost,“ upřesňuje manažer dopravy OK Trans Rastislav Lipták. A podle analytiků není ještě růstu cen konec.
Zdroj: ČT 24, byznys.hn.cz, echo24
Autor: Šárka Cvrkalová