Nejen koronavirus, ale také nedostatek čipů způsobil, že Škoda Auto dodala loni jen necelých 900 tisíc vozů. Jedná se o pokles o 126 600 automobilů. Chybí hlavně čipy.
Kromě pandemie koronaviru se dlouhodobě řeší také nedostatek čipů do palubní převodovky. Očekává se ale, že znovu budou ve druhé polovině roku, kdy by se měly polovodiče uvolňovat a posílat do různých továren. Přitom předloni automobilka dodala více než milion vozidel.
Pokles automobilů uvádějí i další firmy
Nejedná se pouze o tuzemskou automobilku, problémy s výrobou hlásily také další společnosti. Škoda Auto například do Číny dodala pouze 71 200 vozů, což je pokles o necelých 60 %. V Indii si ale Škoda polepšila, protože na tento trh uvedla model Kushaq. Do Indie tak putovalo na 23 000 vozidel.
„Rok 2021 byl v historii společnosti Škoda Auto jedním z nejnáročnějších. Pandemie covid-19 spolu s nedostatkem polovodičů výrazně zbrzdily náš růst. Díky flexibilitě a nápaditosti zaměstnanců Škoda Auto, ale i úzké spolupráci s naším sociálním partnerem, Odbory KOVO, a dodavateli jsme společnost navzdory všem obtížím provedli uplynulým rokem s dobrým výsledkem,“ uvedl pro ČTK Thomas Schäfer, předseda představenstva Škoda Auto.
Škoda Auto dodala do západní Evropy v roce 2021 409 tisíc automobilů, což znamená pokles o necelých šest procent oproti minulému roku. Do Německa se dodalo o 15,4 % méně vozidel, což znamenalo asi 136 800 kousků. Do střední Evropy se z firmy dostalo přes 164 tisíc vozů.
Nejprodávanější je Octavia, druhý je Kamiq
Také na domácím trhu se česká automobilka příliš nepřevedla. Od ledna do prosince loňského roku dodala Škoda Auto pouze 79 900 vozů, což je pokles o čtyři celá procenta. Do východní Evropy, kam se tedy nepočítá Rusko, dodala Škoda o 9,2 % méně vozů, jejich počet byl 35 800 kusů.
Rusko se počítá samostatně a do této země bylo dodáno pouze 90 400 vozů, což značí rozdíl mezi loňským rokem a rokem 2020 pokles o 4,4 %. Nejprodávanějším vozem je i nadále Octavia, které se prodalo lehce přes 200 tisíc. Na druhém místě se nejvíce prodával Kamiq.
Novinkou bylo elektrické SUV Enyaq iV, které se umístilo na místě třetím. Škodovka ho loni vyrobila 44 700 kusů. Kvůli nedostatku čipů musela automobilka omezit nebo zastavit výrobu ve všech třech závodech v České republice. Někteří zaměstnanci si tak doma počkali i několik týdnů.
Zdroj: iDNES, ČTK
Autor: Raina Tomanová