Německý ministr financí Christian Lindner informoval, že jeho vláda nebude souhlasit s eurounijním plánem týkajícím se zákazu prodeje nových aut se spalovacími motory. Ten chce eliminovat v podstatě veškeré nové vozy tohoto druhu, a to od roku 2035.
Evropská unie chce právě od roku 2035 nastavit povolené emise CO2 na nulu, tím pádem by jakékoli auto se spalovacím motorem bylo mimo zákon. Nulových emisí oxidu jsou přitom v současné době schopny pouze tři bateriové elektromobily a elektromobily s palivovými články.
Zákaz tento měsíc odsouhlasil Evropský parlament, návrh nicméně před schválením čeká ještě řada jednání. Návrh je součástí balíčku, který se pokouší o omezení uhlíkových emisí ve světě. Jeho cílem je do roku 2030 výrazně omezit skleníkové plyny, do roku 2050 pak dosáhnout uhlíkové neutrality.
Zastaví se další vývoj
Podle německého ministra financí bude ve světě ještě několik let existovat řada míst, kde se budou spalovací motory používat. Navrhovaný zákaz prodeje podobných aut by podle jeho slov mohl zpomalit vývoj i technologii.
„Proto jsem rozhodl, že já ve spolkové vládě, že my ve spolkové vládě s tuto evropskou legislativou nebudeme souhlasit,“ citovala Lindnera agentura DPA. Ta ale zároveň upozornila, že ačkoli to Linder prezentuje za celé Německo, není zdejší vláda ve věci úplně jednotná.
Lindner a ministr dopravy Volker Wissing dali jasně najevo, že návrh odmítají. Na druhou stranu mluvčí ministryně ochrany životního prostředí Steffi Lemkeové řekl, že ona zákaz prodeje podporuje. I Česká republika má nicméně k zákazu připomínky.
Fiala by chtěl zákaz omezit
Podle webu Autoforum se český premiér Petr Fiala k celé věci už v minulosti také vyjádřil spíše negativně. Ačkoli zákaz podporuje, rozhodně by ho nechtěl zavádět pro 100 % podniků, ale nechat minimálně z 10 % otevřené možnosti.
Fiala také doslova řekl, že se Česká republika bude v rámci předsednictví Rady EU snažit zákon omezit, pokud se to do našeho nástupu na pozici nepodaří Francii. „Chceme v rámci našeho předsednictví jednat o kompromisním znění legislativy. Budeme usilovat alespoň o to, aby ten zákaz v roce 2035 nebyl 100 procent, ale 90,“ prohlásil.
Dala by se tak zachovat možnost výroby vozidel se spalovacími motory pro případ, že by byly v budoucnu opět potřeba. V některých ohledech navíc nikdy nebudou nahraditelná. „Musí být zajištěna pro občany rozumná cenově dostupná alternativa,“ dodal předseda vlády.
Zdroj: Novinky, iDNES, Autoforum, Elektrické vozy, TV Nova
Autor: Šárka Cvrkalová