Členské státy Evropské unie se ve středu 29. června dohodly na normě, která od roku 2035 znemožní prodávat nová auta se spalovacími motory. Shodli se na tom ministři životního prostředí po více než patnáctihodinovém jednání.
„Chceme jednat o kompromisním znění legislativy. Budeme usilovat alespoň o to, aby ten zákaz v roce 2035 nebyl 100 procent, ale 90 procent,“ uvedl minulý čtvrtek 23. června pro Novinky Petr Fiala.
Česká republika však nakonec byla přehlasována stejně jako protestující Itálie či Slovensko. Se zákazem však nesouhlasil také německý ministr financí.
Kontroverzní norma
Schválená norma je součástí rok starého kontroverzního balíčku EU, jak připomíná list DW. Ministři poté schválili dalších 5 norem.
Návrh normy zavádí vysoké zpoplatnění emisí z nových benzínových a dieselových aut od roku 2035, což je v podstatě považováno za zákaz jejich prodeje.
„V roce 2035 nekončí prodej aut se spalovacími motory, auta dál, pokud budou mít čisté alternativní palivo, mohou být prodávána,“ uvedla dle televize Nova česká ministryně životního prostředí Anna Hubáčková.
Experti s ní však v tomto nesouhlasí s tím, že dle normy bude prodej takových aut znemožněn.
Další schválenou normou je klimatický závazek jednotlivých zemí, na základě kterého mají členské země snížit do roku 2030 emisi skleníkových plynů alespoň o 55 %.
„Přechod k ekologičtějšímu hospodářství s čistými energiemi bude vyžadovat přispění všech sektorů a členských států,“ sdělila dle ČTK francouzská ministryně ekologické tranzice Agnès Pannierová-Runacherová.
V souvislosti se schválenými normami vznikne fond, ve kterém v letech 2027 až 2032 bude přibližně 59 miliard eur, tedy v přepočtu skoro bilion a půl korun. Tyto peníze budou kompenzovat lidem zpoplatnění emisí budov nebo dopravy.
Rozsudek smrti
Politický komentátor Daniel Kaiser však zákaz v pořadu Co Čech, to politik! na CNN Prima NEWS označil za skandál.
„Je to potvrzení rozsudku smrti, který Evropský parlament udělil spalovacím motorům. Skandál, co si EU dovoluje. Zasahuje do našich každodenních potřeb. Kdyby Češi věděli před rokem 2004, do čeho všeho bude EU zasahovat, možná by si vstup do EU vůbec neodhlasovali,“ sdělil rozhořčeně Kaiser.
„Ve hře jsou statisíce pracovních míst. Na smontování elektromobilů je potřeba míň pracovníků. Proto i kdyby automobilky vyráběly stejný počet kusů jako dřív, budou mít o třetinu až polovinu méně zaměstnanců,“ dodal.
Definitivní podoba norem ještě bude součástí jednání v následujícím půlroce. Tedy v období, kdy bude Česká republika mít na starosti předsednictví v Radě EU.
Zdroj: Televize Nova, ČTK, Novinky, Přehledně 24
Autor: Soňa Jiroutová