Válka na Ukrajině ovlivňuje osudy lidí, ale také firem a zboží. Některé společnosti se rozhodly z Ruské federace přímo odejít, jiné sáhly k jiným nástrojům. Společnost Stoli Group se nyní rozhodla změnit název svého nejznámějšího výrobku — vodky Stolichnaya. Uvedla to v tiskové zprávě.
Už přes dva týdny okupuje ruská armáda území Ukrajiny. Představitelé politické reprezentace většiny světa se uchýlila k sankcím, které postihují ruskou ekonomiku.
Firmy z Ruska odcházejí
Přidal se k nim ale také soukromý sektor. Řada firem se rozhodla ukončit své podnikání na území Ruska. Jedná se například o společnost McDonald’s, Coca-Cola, IKEA, své služby omezuje také Netflix či Spotify.
K razantnímu kroku se rozhodla přistoupit i Lucemburská firma Stoli Group, která v Lotyšsku vyrábí vodku, která až dodnes měla název Stolichnaya (Stoličnaja).
Stolichnaya mění název
Firmu založil v roce 1997 podnikatel Jurij Šefler, ten ale nebyl nikdy zastáncem Kremlu, spíše naopak. Od roku 2002 totiž žije v exilu, právě kvůli své kritice současné ruské hlavy státu. Firma Stoli Group nyní bude prodávat svou značkovou vodku pod názvem Stoli, jak uvedla na svých stránkách.
„I když žiji od roku 2002 v exilu kvůli svým názorům na Putina, na značku Stoličnaja (Stolichnaya) jsem byl vždycky hrdý. Nyní jsme udělali rozhodnutí značku změnit, protože to jméno už nás dobře nereprezentuje,“ uvedl podle iDnes.cz ve svém prohlášení.
Bojí se bojkotu ruských výrobků
Kromě vyjádření nesouhlasu s Kremelskou politikou má tato změna i jiný význam, ten ekonomický. Majitel firmy se totiž obává, že by na jeho výrobek mohl dopadnout bojkot ruských výrobků, který se objevuje u konzumentů po celém světě.
Tento trend potvrzuje i pražský restauratér Jiří Janišta, který promluvil pro zpravodajský web E15. „Ruskou vodku jsme přestali úplně prodávat a sehnali ukrajinskou náhradu, která jde na odbyt,“ vysvětlil.
„Hned po invazi Ruska na Ukrajinu jsme ze solidarity přestali ruskou vodku prodávat,“ svěřil se pro Přehledně24 majitel jedné z pražských restaurací. „Upřímně jsem z toho měl trochu strach, musím ale říci, že se na ni nikdo ani jednou nezeptal a očividně tak lidem přestala i chutnat,“ dodává.
Potvrdil to i další majitel baru z Ústecka. „Ruskou značku vodky jsme přestali prodávat a nahradili jsme ji i v míchaných drincích, a to ukrajinskou variantou. Zákazníci toto naše rozhodnutí hodnotili velmi kladně,“ řekl Vojtěch Krejčí.
Zdroj: E15.cz, Idnes.cz, Prehledne24.cz, Stoli Group
Autor: Markéta Mladá