„Toyen, l’écart absolu“ je název výstavy, která probíhá v pařížském Musée d’Art Moderne, tedy v Muzeu moderního umění města Paříže. Dílo surrealistické výtvarnice Marie Čermínové alias Toyen okouzluje obyvatele a návštěvníky její druhé vlasti, milované Francie.
Výstava vznikla ve spolupráci pařížského Muzea moderního umění, Národní galerie v Praze a Hamburger Kunsthalle. Po expozici v Praze se výstava přesunula do Hamburku a nyní do Paříže, kde je k vidění do poloviny července.
Výstavní sál naproti Eiffelově věži nabízí retrospektivu umělčina díla, což jsou vedle obrazů i koláže, poezie i ilustrace. Dále jsou k vidění fotografie, dopisy a další soukromé artefakty. Celkem sto padesát děl je zapůjčeno ze světových muzeí i ze soukromých sbírek, proto je výstava tak výjimečná.
„Je to nejvýznamnější česká umělkyně 20. století a zároveň jedna z největších osobností surrealismu. Myslím, že to bude pro návštěvníky velké překvapení a objev. První reakce, které máme od návštěvníků, jsou nadšené a velmi pozitivní. Lidé žasnou nad její svobodomyslností, odvahou a originalitou,“ komentuje unikátní výstavu Fabrice Hergott, ředitel Muzea moderního umění v Paříži.
Život jako surrealistické dílo
Životní příběh Toyen je nesmírně zajímavý, protože nejen ve svých dílech předběhla dobu.
Narodila se v roce 1902 jako Marie Čermínová, vyrůstala na pražském Smíchově a od 17 let pracovala jako dělnice v továrně na výrobu mýdla. Po studiu dekorativní malby se začala sbližovat s francouzskými surrealisty a po druhé světové válce se do Paříže přestěhovala natrvalo.
Toyen ve své době popírala tradiční ženskou roli, chodila ve smokingu, mluvila o sobě v mužském rodě a zdůrazňovala, že není malířka.
Vzácné spojení
Kurátorka výstavy v pařížském Muzeu moderního umění Annie Le Brunová, znala hvězdu surrealismu dokonce osobně. „Poznala jsem Toyen koncem roku 1964 v kruzích kolem André Bretona. Zajímala jsem se o surrealismus. Byla velmi tichá. Já jsem byla zase nesmělá, takže jsme toho spolu moc nenamluvily,“ uvedla.
Spojení s autorkou děl je tak pro kurátorku výstavy výjimečné.
Výstavu mohli loni zhlédnout také návštěvníci pražské Národní galerie. První etapa expozice byla k vidění v Praze ve Valdštejnské jízdárně od dubna do srpna loňského roku.
Zdroj: MAM, Radiožurnál, ČT24, České centrum v Paříži
Autor: Veronika Holcová