V rámci nesouhlasu s ruským chováním vůči Ukrajině se mnoho západních firem rozhodlo z Ruska odejít. Jednou z nich byl i americký fastfoodový řetězec McDonald’s. Ruská vláda se tak rozhodla vytvořit zcela nový a zcela ruský fastfood. Jeho slavnostní otevření proběhlo v neděli v Moskvě.
McDonald’s byl jednou z prvních společností, která se rozhodla v reakci na ruskou agresi vůči Ukrajině opustit ruský trh a prodat tam veškerá svá aktiva.
„Humanitární krize způsobená válkou na Ukrajině a pokračující nepředvídatelné provozní prostředí vedly McDonald’s k závěru, že další vlastnictví podniku v Rusku již není udržitelné a není ani v souladu s hodnotami McDonald’s,“ napsala tehdy společnost podle Novinek v tiskové zprávě.
Americké burgery nahradili těmi ruskými
Rusko tak přišlo s originálním řešením. Amerického giganta nahradila svým vlastním fastfoodovým řetězcem. Přebrala dokonce i velkou část jeho provozoven.
Před pár dny nově vznikající řetězec odtajnil své logo. To tvoří červený kruh, zřejmě hamburger, a dva oranžové obdélníky, které představují hranolky. To vše je umístěno na sytě zeleném podkladu.
„Zelené pozadí loga symbolizuje kvalitu výrobků a služeb, na které jsou naši hosté zvyklí,“ řekl podle iDNES mluvčí společnosti Sistema PBO. Právě ta spravovala podniky, které dříve patřily pod franšízu McDonald’s a nyní dostala na starosti vytvoření ruského fastfoodu.
Chystá se až tisícovka poboček
Ten byl nakonec slavnostně otevřen v Moskvě tuto neděli. Současně byl odtajněn i jeho název — Vkusno & točka, což může být přeloženo jako Chutně & tečka.
Prozatím bylo opět uvedeno do provozu 15 bývalých prodejen amerického fastfoodu, dalších 50 se jich má otevřít zítra. Do konce června je pak naplánováno otevření asi 200 poboček a do pěti let rovná tisícovka. Informaci přinesl iDNES s odkazem na agenturu Reuters.
Nabídka je ale znatelně chudší
Podle Novinek řetězec plánuje podobnou nabídku, jako tomu bylo u jejich západního předchůdce. Nejde to ovšem tak snadno, jak si to ruská strana představovala. V nabídce tak chybí produkt podobný americkému Big Macu či sladkému zmrzlinovému dezertu McFlurry. Místo nich hodlá fastfood nabízet jiné produkty.
Ruští obyvatelé si na známých hamburgerech pochutnávali už od roku 1990. Právě toho roku otevřel McDonald’s svou první provozovnu, a to přímo v Moskvě. Pro mnohé to mělo symbolický význam konce studené války.
Autor: Markéta Mladá