Spotřeba čokolády se začíná zvyšovat. Do tří let by mohla dosáhnout čísel před pandemií

od Soňa Jiroutová
2 minuty čtení
Cokolada
Zdroj: iprachenko / Shutterstock.com

Mezinárodní organizace pro kakao sdílela čísla prodeje čokolády s predikcí, že pokud nebudou již žádné restrikce spojené s pandemií, vrátí se prodej čokolády na předcovidovou úroveň. Důvodem je návrat lidí do kanceláří a obnovení rodinných sešlostí.

International Cocoa Organization (ICCO) je mezivládní organizace založená v roce 1973 pod záštitou Organizace spojených národů a fungující v rámci postupných mezinárodních dohod o kakau. Na jejích webových stránkách si můžete prohlédnout aktuální čísla a predikce.

Růst se očekává na Valentýna

„Úplné oživení spotřeby uvidíme letos a poté na začátku příštího roku s čínským novým rokem a oslavami Valentýna,“ uvedl výkonný ředitel ICCO Michel Arrion dle agentury Bloomberg.

Zároveň však dodal, že není prozatím jasné, jak konzumaci ovlivní inflace a s ní spojené šetření lidí. Také to závisí na daném kontinentě, uvádí server Statista.

Zatímco u Evropanů a Američanů jsou pochoutky z kakaa velmi oblíbené, v Asii dávají obyvatelé přednost jiným pochoutkám. Server dále uvádí, že mezi největší konzumenty čokolády patří Švýcarsko a Německo.

„Samotná výroba čokolády by se mohla postupně vracet na úroveň před pandemií, ale nebude to tak jednoduché. Celý trh s čokoládou každý rok spíše klesá. Důvodem jsou vysoké náklady na dopravu a silnější konkurence. Proto mohou mít příští rok problém výrobci prémiové čokolády, zatímco lépe na tom budou výrobci levnějších produktů,“ uvedl pro iDNES analytik investiční společnosti XTB Štěpán Hájek.

Budoucnost je nejistá

Že by inflace mohla čísla a prodej ovlivnit, si myslí i generální ředitel Lindt & Sprungli Australia Michael Schai, který se vyjádřil pro Financial Review.

Dle Schaie si chce dopřát každý trochu luxusu, ale zároveň je třeba brát v úvahu inflaci a nervozitu lidí z budoucnosti. I přesto však neočekává významné zpomalení ve spotřebě luxusní čokolády.

Během covidu prodeje čokolády Lindt rostly v Austrálii dvouciferným číslem. Schai očekává, že tržby budou i nadále růst, s celkovou inflací pak předpovídá nárůst na 8 procent.

Největší světový výrobce cukrovinek Mars také očekává nárůst prodeje.

„Mars vidí rozvíjející se trhy jako významnou příležitost k růstu pro cukrovinky a stanovil si cíl zdvojnásobit velikost divize podle čisté hodnoty prodeje do pěti let,“ uvedl vedoucí globálních rozvíjejících se trhů společnosti Mars, Blas Makivar.

Makivar dále dodal, že dalším faktorem, který může prodej ovlivnit, je trend ohlížení se na zdraví.

„Uznáváme, že tento megatrend zdraví a pohody existoval nejen po covidu, ale i před covidem. Abychom zůstali superúspěšnou společností, potřebujeme rozšířit naše portfolio,“ řekl.

Zdroj: ICCO, Alalaba NewsCenter, Statista, Financial ReviewBusinessNews, iDNES

Autor: Soňa Jiroutová



Související články