Tajemné boxy, v originále „mystery boxes“. Tento koncept se objevuje po celém světě včetně České republiky. Úplně největší úspěch ale slaví v Číně. Princip tví v tom, že si člověk koupí od jisté společnosti box, ale jeho přesný obsah nezná. Většinou se jedná o sběratelské figurky, kosmetiku, ale například i obuv. V Číně však zašli ještě dále. V tajemném boxu tam objednavatel může najít něco živého. Pokud ovšem jeho zboží přežije přepravu. Svědectví otřesených ochránců zvířat přinesla televize CNN.
Když mystery boxy v Číně začínaly, jednalo se většinou o malé krabičky obsahující nějakou sběratelskou figurku. Kupující ale nikdy nevěděl, jaká uvnitř bude. Pokud chtěl tedy úplnou sbírku, musel nakupovat dál a dál. Pro deník People’s Daily to vysvětlil Ding Ying, docent marketingu z pekingské Renmin University. „Spotřebitelé mají inherentní potřebu uzavření, proto mají tendenci získat celou sérii.“
Lidé v Číně začali být na tomto fenoménu závislí. Využívat ho začaly i známé firmy jako Sephora, Starbucks či Converse. Trh se dál rozrůstal a v boxech ze začínalo objevovat i drahé zboží jako chytré telefony, hodinky či značkové sluneční brýle. Lidé pak na sociálních sítích sdíleli, co v boxu našli.
Tajemné boxy — telefon, boty nebo štěně
Firmy prodávající tajemné krabice však zašly ještě dál. Na svých stránkách začaly nabízet živá domácí zvířata. Především psy a kočky. Například čínský web Pinduoduo, který je jedním z největších online prodejců, nabízí krabici s blíže nespecifikovaným psem za 92 dolarů.
Živá zvířata se však nesmí v Číně posílat poštou. Lidé prodávající takto psy se pohybují v šedé zóně, když tvrdí, že neposílají zvíře, ale pouze tajemný balíček. Proti tomu se přirozeně brání spolky na ochranu zvířat, které neustále upozorňují, že tento způsob přepravy není pro zvířata vhodný.
To však není jediný problém tohoto děsivého byznysu. Skupina Love Home, která se zabývá ochranou zvířat, uveřejnila video, na kterém je vidět nákladní auto, které převáželo neuvěřitelných 156 krabic, ve kterých byla štěňata a koťata stará několik málo měsíců.
V jedné krabici bylo uvězněno několik mláďat. Většina beden byla dokonale zalepená, takže zvířata nic neviděla a měla pouze velmi malý přísun vzduchu. Předpokládá se, že kamión vezl zvířata do jedné z firem, která nabízí zvířecí mystery boxy.
Aktivisté odhadují, že již několik desítek zvířat zřejmě bylo po smrti. Zřejmě zemřeli udušením či hlady. „Prodejci obvykle přestávají zvířatům dávat jídlo a vodu den před odjezdem, aby omezili jejich vylučování,“ uvedla členka Love Home na sociálních sítích.
Na zákazníky apeluje stát i ochránci zvířat
Reagovat začínají i zákazníci. Podle webu CNN.com se na stránkách právě Pinduoduo začaly objevovat negativní recenze na boxy s živým obsahem. Zákazníci si stěžovali, že jejich zvířata se po vyndání příliš nehýbala, vypadala nemocně. Několik dokonce napsalo, že za pár dní zvíře uhynulo.
Takovýto způsob obchodu odsoudila oficiální čínská média. Omluvu vydala i přepravní společnost, jejíž kamion zvířata vezl. Podle ní zaměstnanci netušili, co se v krabicích ukrývá. K změnám přistoupily i jednotlivé obchody a přestaly tyto boxy nabízet. U mnohých z nich se však jednalo o úpravu pouze kosmetického rázu a živá zvířata dál nabízí, pouze pod jiným názvem. Spolek Love Home se tak snaží přesvědčit především potenciální zákazníky, aby od nákupu raději upustili.
Autor: Markéta Krejčí