Velké firmy jako Google, Facebook či TikTok podepsaly rozšířený kodex zaměřený na boj proti dezinformacím

od Soňa Jiroutová
2 minuty čtení
Socialni site
Zdroj: pingebat / Shutterstock.com

Celkem 34 společností podepsalo ve čtvrtek 16. června posílený kodex, který vychází z pokynů Evropské komise z roku 2021. Seznam, TikTok, Microsoft, Facebook, Twitter či Google se podepsáním tohoto kodexu zavázali ke spolupráci s ověřovateli faktů či k zaměřování se na falešné účty.

Cílem tohoto posíleného kodexu je cílený boj s dezinformačními weby a odříznutí jejich strůjců od reklamních příjmů.

Nový kodex byl rozšířen o získané zkušenosti

Zmíněné společnosti se dobrovolně zavázaly již v roce 2018, že budou kodex zásad dodržovat. V současnosti bylo třeba průkopnický rámec obměnit na základě zkušeností získaných během pandemie covid-19 a s přihlédnutím k situaci, která na dezinformačních webech nastala po začátku ruské válečné agrese na Ukrajině.

„Uživatelé budou mít rovněž k dispozici lepší nástroje, aby mohli dezinformace hlásit a porozumět zobrazovanému obsahu. Nový kodex rovněž omezí finanční pobídky za šíření dezinformací a dá výzkumným pracovníkům snazší přístup k datům platforem,“ uvedla k rozšířenému kodexu místopředsedkyně pro hodnoty a transparentnost Věra Jourová.

„Myslím si, že časem bude patřit k dobrému tónu značek, aby se jejich loga neobjevovala v systému, kde se to hemží například ruskou válečnou propagandou,“ dodala dle České televize Jourová.

V rámci podepsaného kodexu se tak společnosti zavázaly, že budou kontrolovat cílená manipulativní videa označovaná jako deepfake, zaměří se cíleně na falešné účty a odhalené dezinformační weby odstřihnou od reklamních příjmů.

„Nebudeme cenzurovat, budeme označovat dezinformace jako informaci, která se prokazatelně vymyká faktům,“ popsala Jourová, jak bude kodex fungovat.

Za porušení bude hrozit pokuta

Doposud bylo dodržování těchto pravidel dobrovolné. Nyní však firmám, které nebudou daná pravidla dodržovat, hrozí pokuta.

„Velmi velké platformy, které kodex opakovaně porušují a nedodržují opatření k řádnému zmírnění rizik, riskují pokuty až do výše 6 % svého celosvětového obratu,“ dodal k nově stanovené pokutě komisař pro vnitřní trh Thierry Breton.

Na šíření dezinformací se podílejí i sami uživatelé tím, že smyšlené zprávy bez ověření sdílejí dále. Tím se hoaxy a dezinformace dostávají k širšímu okruhu lidí. Nevědomky tak finančně podporují tvůrce dezinformačních webů.

Sdílený obsah totiž velmi často odkazuje na stránky, na kterých se mimo jiné nachází i reklama. A čím více má stránka zhlédnutí, tím více z reklamy tvůrce profituje.

Zdroj: Evropská komise, Novinky, Česká televize

Autor: Soňa Jiroutová



Související články