Ženy mají při autonehodě dvakrát vyšší šanci, že zůstanou zaklíněny uvnitř auta. Vyplývá to ze studie, kterou v nedávné době zveřejnil web National Library of Medicine. Podle něj se také výrazně liší zranění, ke kterým muži a ženy během nehod na silnicích přijdou.
Jak informuje deník The Guardian, britští výzkumníci se v nedávné době zabývaly řešením autonehod a rozdílů mezi pohlavími, ke kterým během nich může dojít. K otázce, zda ženy zůstanou v autě zaklíněné častěji, je podle listu vyzvala kniha Neviditelné ženy od autorky Caroline Criadové Perezové.
Překvapivě z výzkumu vyplynulo, že tomu tak skutečně je. Britská spisovatelka v knize uvedla, že testy, které se pro simulaci nehody provádějí, jsou nepřesné, protože je při nich používána figurína vytvořená podle průměrného muže, připomíná web České televize. Autorka tak měla pravdu v tom, že se u žen může situace výrazně lišit.
Analýza desítek tisíc pacientů
Vědci ve svém průzkumu pracovali s lidmi, kteří skutečně autonehodami prošli. V analýze celkově využili informace týkající se 70 027 pacientů, kteří byli po autonehodách přijati do velkých traumatologických center a jednotek ve Spojeném království.
Jednalo se přitom o jedince, kteří havarovali v období od ledna roku 2012 do prosince roku 2019. Z testů vyplývá, že muži častěji vyžadují po nehodách hospitalizaci a z nehody si odnášejí vážnější zranění než ženy. Na druhou stranu ženy častěji v autě uvíznou.
Pouze 9 % mužů mělo při nehodě problémy dostat se z auta, a pomáhat jim tak nakonec museli hasiči. U žen ale musely záchranné jednotky vystřihávat z auta celkem 16 % účastnic dopravních nehod. Souvisí to i s tím, že ženy často utrpěly zranění kyčlí a páteře.
„Ženy mají například mnohem častěji poraněnou pánev. Je těžší se sám dostat z auta, pokud ji máte zlomenou,“ uvedla anestezioložka Lauren Weekesová, která se na studii podílela. Na druhou stranu muži podle jejích slov často mívají zranění horních končetin, hlavy a obličeje.
Záleží na tom, kde sedí
Podíl na tom, k jakému zranění dojde, může mít podle odborníků i způsob jízdy, který se u žen a mužů zásadně liší. Výzkumníci u mužů zaznamenali více čelních srážek. Navíc sedí častěji na místě řidiče, mohou se tedy zranit o volant či airbag.
„Když jedeme někam s manželem oba, tak v devadesáti procentech cest řídí on. Je tak jistější,“ potvrzuje statistiky Lucie z Karlových Varů.
Ženy sedí častěji na místě spolujezdce a jejich zranění jsou tak jiná. Pokud se jedná o řidičky, ty mají tendenci posunout své sedadlo blíže k volantu. Právě proto mají pak také větší pravděpodobnost, že zůstanou po nehodě v autě zaklíněné. Výzkumníci doufají, že přispěje analýza k vylepšení konstrukcí auta.
„Přítel asi přece jen řídí častěji než já, ale když řídím, tak to máme v autě nastavené tak, že se mi sedačka sama nastaví tak, jak je to pro mě pohodlné. Ale určitě sedím blíž volantu než přítel,“ přisvědčuje pro Přehledně24 Tereza, maminka tříleté holčičky z Prahy.
V budoucnu by podle těchto analýz mohly vzniknout dokonce automobily, které budou vhodné čistě pro ženy, nebo pouze pro muže, a budou tedy bezpečné pro určitý typ řidičů. To je zatím sice v nedohlednu, poslední výzkum je ale rozhodně jedním z prvních kroků k tomu, aby se na něčem podobném začalo pracovat.
Zdroj: National Library of Medicine, The Guardian, Česká televize, Přehledně24
Autor: Šárka Cvrkalová