Pokud jste vyjeli někdy na nákupy či na výlet do Německa nebo Polska, mohli jste se v rámci dopravního značení setkat se zelenou šipkou umístěnou vedle semaforu. Nyní se tato značka začíná používat i na Slovensku. Tamním řidičům dovolí něco, co je u nás přísně zakázáno.
Vyšší počet aut a rozšiřující se silnice nevyhnutelně vedou k rozrůstajícímu se dopravnímu značení. To může být na velkých křižovatkách značně nepřehledné.
Slováci mohou nově jet i na červenou
Nově se s tímto nešvarem rozhodli bojovat na Slovensku. Do svých silničních předpisů se rozhodli přidat doplňkovou značku k semaforům. Jedná se o malou kovovou tabulku, na které je zelená šipka ukazující doprava. Informoval o tom například web Autosalon.
Řidiči na světelné křižovatce doplněnou o zelenou šipku, pokud bude svítit červená, nemusí zůstat stát. Pokud jedou vpravo, mohou se jen řádně rozhlédnout a jet. Dávat pozor ale musí nejen na vozidla jedoucí z levé strany, ale také na chodce, kteří mohou mít na přechodu ve směru řidičovy jízdy zelenou.
Zelená šipka se měla přivést do praxe i u nás
Zelená šipka ale není žádnou novinkou. Běžně se používá v Německu či Polsku. O jejím zavedení se dokonce hovořilo i v České republice, a to už před více než čtyřmi lety. Myšlenku přednesl tehdejší ministr dopravy Dan Ťok, který se inspiroval v Německu. Tehdy o tom informoval například iDNES.
Paradoxní je, že se tedy právě v Německu hovořilo o zrušení této zelené šipky a spory o ni se vedou prakticky dodnes. „Zelená šipka je nebezpečná, často je umístěna nelegálně, její existence podrývá dopravní morálku,“ vyjadřoval se tehdejší člen spolku na ochranu pěších Peter Struben.
Problém s tímto značením je ten, že mnozí řidiči jej berou jako náhradu značky dej přednost v jízdě. Obvykle se tak dívají doleva a pomalu vjíždí do křižovatky. Problémem je, že v tu chvíli často nekoukají před sebe, tedy směrem, kterým jedou, kde mohou ohrozit například přecházející chodce či cyklisty.
Ve většině zemí, kde je zelená šipka používána, je zamýšlena spíše jako stopka. Řidiči tak nemusí stát jako na červenou, ale před značkou by měli zastavit a rozhlédnout se po celém provozu.
„Mnozí řidiči vůbec nevědí, že musí před přechodem zastavit, nebo toto pravidlo prostě ignorují. Což je nebezpečné,“ vysvětlil například dopravní expert Německé bezpečnostní rady pro dopravu Detlev Lippard, jak uvedl zpravodajský web iDNES.
Někteří Češi by novinku také přivítali, jiní se obávají
Jak je patrné z diskuze na facebooku, mnozí Češi mají s tímto značením zkušenosti ze zahraničí. Jejich pohled na zelenou šipku je však značně ambivalentní — zatímco někteří by ji rádi viděli i u nás, jiní se jí obávají.
„Němci to mají též. Dobrá věc,“ myslí si diskutující Matouš. „V USA běžná věc a je to top!“ napsal například uživatel Jakub.
„Prosím ne. Velice nebezpečné pro chodce, podle statistik jen zavedením doprava na červenou vzroste počet sražení chodců o 60 %. U cyklistů dokonce +100 %,“ obává se Tomáš. „Jen to ne, už těch nehod je i tak dost,“ prezentovala své obavy Romana.
Slováci si nově přidali ke světelným křižovatkám ještě jednu dodatkovou tabulku. Na té je zakreslena šipka naznačující otáčení. Řidiči se na takovémto semaforu mohou otočit. Ani to není v České republice možné a při otáčení na světelné křižovatce může dostat řidič pokutu až 2 tisíce korun.
Zdroj: Autosalon, iDNES, Facebook
Autor: Markéta Mladá